Ben jij iemand die de dingen vaak op zijn beloop laat?
Heb jij ambitieuze plannen om serieus aan je bedrijf te werken, maar blijft het altijd alleen bij plannen?
Ontbreekt het je aan creativiteit om de dingen eens anders aan te pakken?
Misschien zijn het je eigen belemmerende gedachten die je tegen houden.
Gedachten als:
“Ik ben nog maar net begonnen..”
“Daar zit toch niemand op te wachten?”
“Dat kan ik toch helemaal niet.”
“Daar ben ik toch niet sterk/groot/mooi/krachtig/zelfverzekerd/welbespraakt genoeg voor?”
“Dat kan een ander toch beter als ik?”
“Dat willen mensen toch helemaal niet van mij horen of zien?”
Welke herken jij? Of houden ze je allemaal wel eens tegen?
Maar bied jij wel een hele mooie dienst waar je eigenlijk best wel trots op bent?
Waarmee je heel veel mensen wilt en kunt helpen? En wil je er ook gewoon een goede boterham mee verdienen?
Dan raad ik je zeker aan de onderstaande 3 tips te lezen en uit te voeren. Na de drie tips heb ik nog iets heel waardevols voor je …
1. Meten is weten
Om je voor te bereiden op het nieuwe jaar is het goed om stil te staan bij wat er nu is.
Wat gaat er nu al goed?
Wat zou je heel graag zo willen houden?
En wat gaat er niet goed?
Waar zou je eindelijk eens afscheid van willen nemen?
Ik merk dat veel ondernemers hun bedrijf alleen op “gevoel” runnen. Dat is natuurlijk prachtig, maar meestal blijft daar de schoorsteen niet van roken. Jaren geleden ben ik begonnen met het in kaart brengen van de “treinen” die voor mij rijden. Dit betekent dat ik heel overzichtelijk heb via welk kanaal een klant bij mij binnen komt. Via mijn nieuwsbrief, social media, de website, mijn lokale netwerkactiviteiten of bijvoorbeeld via mijn ambassadeurs. Dit geeft mij overzicht, maar ook de mogelijkheid om aan het eind van een jaar een keuze te maken: ga ik door met deze inspanning? Kan ik het beter anders doen? Of stop ik er helemaal mee?
Stel, je laat iedere maand je gezicht zien bij een Open Coffee, maar nooit hou je er klanten aan over. Vraag je dan eens af: moet ik iets veranderen in mijn aanpak of moet ik ervoor kiezen mijn tijd anders te besteden? Want puur en alleen koffie en gezellige praatjes helpen je echt niet de Albert Heijn te betalen. Zo is het toch?
Als je dit gestructureerd toepast levert je dit ongelofelijk veel waardevolle informatie op.
2. Ga dromen
Waar droom jij van? Waar verlang jij echt naar? Hiervoor wil ik je vragen een oefening te doen. Neem er gerust 10 minuten de tijd voor.
Je telt zo langzaam van 1 tot 3 en als je bij 3 bent probeer dan heel intensief na te denken over wat jij dolgraag wil bereiken met je werk of je bedrijf. Maak er echt een voorstelling van in je hoofd.
1..
2..
3..
Go…!
Wat zie je? Wat hoor? Wat voel je?
Wat voor droom heb jij nu voor ogen?
Schrijf het op en lees het voor aan jezelf, maar deel het ook met anderen. Ik daag je uit om dit veel meer te gaan doen! De eerste stap naar het waarmaken van je dromen is het erkennen en hardop uitspreken ervan.
3. Toon lef
Lef is nodig om te groeien. En het tonen van lef ligt buiten je comfortzone. Het gaat om ondernemerszaken als durven spreken voor een groep, het lef hebben om een potentiële klant op te bellen, alle moed verzamelen om toch maar met de bank te gaan praten. Bedenk eens wat voor jou echt een teken van LEF tonen is.
Omdat ik weet hoe moeilijk het is om dit voor jezelf in gang te zetten nodig ik je uit om het samen met mij te doen. Ik wil je helpen een goede start te maken met je plannen. Samen met mij en mijn team ga je aan de gang om je bedrijf van een stevig fundament te voorzien.
Ben jij al klaar om lef te tonen?