Ik had zomaar een spontaan gesprek met de eigenaar van een lokale boekenwinkel.
“Hoe gaat ie…”, vroeg ik.
“Ik mag niet klagen…”, zei hij. “Het loopt wel door. Soms bellen klanten mij met een bestelling, als ze de deur niet uit willen. Maar in de winkel is het rustig. En bij jou dan?”, vroeg hij terwijl hij me al wat somber aankeek.
Dus ik vertelde enthousiast over het online werken met klanten.
De masterclasses van afgelopen maand.
De kansen voor ondernemers om online te werken.
En de klanten die daarin nu steeds meer “het licht” gaan zien.
Het was alsof hij water zag branden. Echt. Ik was even bang dat hij tegen de grond zou gaan, zo vreemd zag hij eruit. Maar toen. Je gelooft het bijna niet.
Hij herstelde zich vliegensvlug en vroeg me de oren van het hoofd. Alsof hij me volledig moest strippen voordat ik de kans had weer weg te lopen.
“Wát doe je dan? Hoezo online? Hoe dan?”
Nouja. Je kent me inmiddels een beetje.
Ik zag en zie wel kansen. Juist nu. Omdat iedereen veel meer open staat voor andere dingen.
Omdat er zoveel techniek is die zoveel mogelijk maakt… ook al heb je geen verstand van die techniek.
Hoe je juist je goede klanten op hun wenken kunt bedienen. En die bijna-klanten of die af-en-toe-gratis-klanten die misschien wel veel méér van je willen… als je het anders zou aanbieden.
Neem de Bibliotheek. Die mensen hadden er vijf jaar geleden ook niet aan moeten dénken dat ze geen fysieke boeken meer konden afstempelen.
En nu? Ze bieden e-books. En oh, ik heb ze niet gesproken, maar wat zullen ze blij zijn dat ze die optie nu hebben. E-books: die houden hun klanten gewoon tevreden! Nu dan hé? Want zonder crisis hadden die klanten veel kritischer gekeken naar elke digitalisering.
Dus, vroeg ik die boekhandelaar.
“Hoe doe jij dat met je communicatie? Kun je jouw klanten ook helpen? Met het plaatsen van een online bestelling, als ze dat nog lastig vinden? Of met het vinden van het juiste boek voor hun (klein)kind? Doordat je precies weet van je klanten wie er wel of geen kinderboeken bij je koopt, zodat je niemand anders lastig valt met je kinderboekentips en juist hén wel verder helpt?”.
Want weet je, een strategie voor je communicatie klinkt misschien super commercieel…
Maar het is zoveel effectiever dan af en toe een berichtje op Facebook!
Ik snap het wel, althans.. ik hoor het bij heel veel van mijn klanten. Dat ze bang zijn om commercieel gevonden te worden. Dat Facebook toch is voor het vertrouwen en niet voor je verkoop.
Maar weet je?
Uiteindelijk, ergens, moet je bedrijf wel leiden naar die verkoop.
En wat is er fijner dan dat te doen in een rechtstreeks aanbod aan je klant. Op maat gemaakt?
Dat jij zelf de regie pakt.
En je klant superblij is met de hulp die jij biedt!
De oude wereld is er niet meer. De nieuwe wel. En die biedt volop nieuwe kansen.
De boekhandelaar deed me weer inzien dat veel ondernemers die kansen wel wíllen zien, ook actief zoeken, maar ze gewoon niet zien voor zichzelf.
Dus (tja, je kent me toch, bleek al?! 😊):
Deze week geef ik twee webinars. Op dinsdag 21 april en donderdag 23 april. Beide keren om 10.00 uur.
Juist voor jou, wanneer je de online wereld nog niet eigen hebt gemaakt.
Ik neem je graag mee in de kansen en mogelijkheden.
Open je ogen.
O ja, ik merk vooral ook dat de volwassen ondernemers (zeg maar zo vanaf 45 jaar)
Heel veel moeite hebben om die online wereld te omarmen.
We zijn er immers niet mee opgegroeid. En de twintigers en dertigers doen het allemaal zoveel sneller en hipper.
Dus bij deze daag ik je uit.
Kom even mee kijken en laat je verrassen.
Meld je je aan?
Selecteer hier de datum van je keuze voor dit gratis webinar.