Afgelopen maandag was een super 2e paasdag. Zo’n dag leent zich om met je gezin op pad te gaan.
Samen met mijn zus en onze jongsten bezochten we het Kuinderbos naar de Noordoostpolder Buitendag.
Honderden gezinnen met jonge kinderen hebben dit topevent bezocht. De 7e editie inmiddels. Wederom sloegen de Ridders hun kamp weer op en vond er een wedstrijd houtslepen met paarden plaats. Met wel 70 stands en activiteiten maakt deze Buitendag een gezellig uitje voor jong en oud. Super gaaf hoe Staatsbosbeheer zich hier weer van een geweldige kant laat zien.
En wat kunnen wij hier als ondernemers nu van leren?
Ik heb het even op een rij gezet.
1. Herhaling
Geloof maar dat de buitendag niet gelijk bij de eerste editie een succes was. De kinderziektes moesten eruit, het publiek moest eraan wennen. Wat wij hiervan kunnen leren is dat je als ondernemer ook na 1 event, of 1 live dag of training, niet gelijk je conclusie kunt trekken. Ik zie tal van “probeer” stand ondernemers, die nauwelijks geduld hebben om een tweede seizoen te beproeven. Ik geloof erin dat continuïteit en herhaling ongelofelijk belangrijk zijn!
2. Samenwerken
Aan de organisatie van dit event wordt samengewerkt met partners en tal van sponsors. Ik geloof erin dat je het niet allemaal alleen hoeft te doen. Door samen te werken, krachten te bundelen ben je in staat om veel meer voor elkaar te krijgen. 1 + 1 = een veelvoud. Vraag je jezelf eens af of je bezig bent met de dingen die er echt toe doen. Die je dichter bij je doel brengen en waar je energie van krijgt. Zorg dat de dingen waar je op leegloopt door anderen gedaan wordt. Dan ga je straks als de brandweer!
3. Duidelijke doelgroep
Een event zonder een doelgroep te definiëren is gedoemd te mislukken. Niemand voelt zicht aangesproken. Nog te vaak spreek ik ondernemers die iedereen willen helpen. Die zich op iedereen richten. Dat schiet niet op. Hoe communiceer je dan? Wie spreek je aan. Ongelofelijk belangrijk om die doelgroep haarfijn op het netvlies te hebben.
4. Zorg voor een deadline
Het prikken van een datum is ongelofelijk stimulerend. Het zet je op scherp. Het geeft richting aan je handelen. Bied jij op je website een workshop aan zonder dat daar een datum aanhangt? Dan ga je die workshop never nooit niet geven. Het is voor de lezer alleen maar interessant om in actie te komen als er een mate van urgentie is. En het gevoel van schaarste! Hier moet ik bij zijn. Het is nu of nooit.
5. Zorg dat erover gesproken wordt en bereid je voor op een volgende keer
Zorg ervoor dat, wanneer je iets bijzonders organiseert, je beeldmateriaal hebt. Een filmpje maakt. Zodat je dat ook weer kunt gebruiken voor de werving van een volgende keer. Het klink erg simpel, maar ik zie maar al te vaak dat “het moment” niet wordt vastgelegd. En dat is een gemiste kans.
Heb jij het gevoel dat je een “probeer”stand ondernemer bent? Dus niet echt lijn hebt in je activiteiten? Dat je je plannen voor dit najaar nog niet hebt gesmeed? Neem dan contact met me op.
Voor volgende week maandag heb ik ruimte om met 2 mensen een uurtje te skypen voor advies.
Uiteraard is dat vrijblijvend.
Succesvolle groeten,
Jolanda