Ik weet al waar het het eerste jaar van mijn ondernemerschap finaal door misging. Ik had geen aanbod. Omdat ik het niet zo moeilijk vind om in contact te komen met mensen, netwerkte ik mij een slag in de rondte.
Ik voerde fantastische gesprekken.
Daarna zat ik helemaal hieperdepieper in de auto. Dit was het leukste gesprek ooit.
En vervolgens bleef het stil…
Een week, twee weken, drie weken.
Het bleef eigenlijk altijd stil.
Een leuke spreek is dus niet genoeg. Daar kwam ik een jaar later en 60.000 kilometer verder achter.
Ik weet nu drie dingen over in gesprek gaan met een klant.
1. Ik had niet goed geluisterd
Wie had ik eigenlijk tegenover mij? Wat was dat voor persoon? Op basis waarvan besliste hij, was hij überhaupt een beslisser? Gaf hij mij gewoon een goed gevoel en was hij helemaal niet van plan om van mij iets af te nemen? Of was hij calculerend en had ik met feiten en cijfers moeten komen? Ik ging vaak veel te veel uit van mezelf en hoe ik zelf denk.
2. Er was helemaal geen pijn of verlangen
Mensen nemen beslissingen of doen aankopen omdat ze pijn of verlangen hebben. Hebben ze die niet, dan volgt er gewoon geen actie.
3. Ik had niet goed nagedacht over mijn doel
Ik had niet van tevoren bedacht waar ik minimaal de deur mee uit wilde gaan. Ik had ze geen aanbod gedaan… helemaal niets van dit alles. Ik had alleen maar een leuke gesprek gevoerd. En dat is niet genoeg om de schoorsteen te laten roken.
Durf te kiezen voor je ideale aanbod.
Als je je waarom-vraag hebt beantwoord, je ideale klant hebt bepaald en je doelen hebt gesteld, is het tijd om je aanbod scherp te stellen.
Bij je aanbod is het een kwestie van kiezen. Je kunt niet alles aanbieden of doen. Jouw klanten komen bij jou omdat jij de specialist bent op je vakgebied.
Bij elk aanbod zijn de volgende zaken van belang:
- Is je ideale klant hier optimaal mee geholpen?
- Brengt het je dichter bij je persoonlijke doelen?
- Overtref je hiermee de verwachtingen van je klant…
Deze tekst is een een pagina uit mijn boek “Geef je bedrijf een Kickstart”.
Anderen zeggen dat het erg waardevol is. Een werkboek bijna. Wat er regelmatig bijgepakt wordt.
Je kan nu het boek tegen verzendkosten bestellen. Voor slechts 6,95 exclusief btw heb je dit waardevolle naslagwerk in de bus.