Koop jij wel eens iets van een wild vreemde?
Als je kenniswerker bent, is de kans best groot dat mensen niet zomaar van je kopen. Of je bent aanbevolen door iemand anders of je hebt er je best voor gedaan dat iemand de gelegenheid heeft om jou te leren kennen.
Een nieuwsbrief is uitermate geschikt om te werken aan je know-like-trust factor. Een nieuwsbrief is je directe lijn van communicatie met je ideale klant; een prima middel om een band op te bouwen en het vertrouwen te vergroten.
Het verbaast me dan ook toch dat een groot deel van de ondernemers niet actief met die maillijst aan de gang gaan. Zie hier de uitslag van een poll van één van de Expertweek sessies.
Hierbij nog wat voordelen op een rij voor het wél hebben van een maillijst.
Het is voor de lezer een bewuste keuze om jouw nieuwsbrief te ontvangen. Voordat iemand jouw nieuwsbrief ontvangt heeft hij al een paar keer bewust “ja” tegen je gezegd. hij heeft je website gevonden en voelde zich aangesproken, hij heeft zich ingeschreven via het formulier op je site en heeft ook die inschrijving bevestigd via de e-mail (niet verplicht in Nederland).
Je weet dat de ontvanger werkelijk interesse heeft in jouw aanbod. De ontvanger is dus sowieso waardevol voor jou.
Je hoeft nooit te spammen. Verliest je ontvanger zijn interesse? Dan kan hij zich met 1 druk op de knop weer afmelden. De keuze ligt dus bij de lezer.
Het initiatief voor communicatie ligt bij jou. Je hoeft niet te wachten tot jouw doelgroep jouw website vindt via Google of een andere weg. Je neemt zelf contact op.
Je bent minder afhankelijk van de trends en grillen van de socialmediakanalen. Ben je net gewend aan de laatste wijzigingen, wordt er weer wat aangepast…
Je kunt je abonnees langzaam warm maken voor een mooi aanbod. Je boodschap komt dus nooit “koud” binnen.
Je kunt heel gericht ingaan op de behoeften van je lezer. Met geautomatiseerde emailprogramma’s kan je groepen samenstellen gebaseerd op hun gedrag. Welke lezers openen welke brieven? Welke linkjes klikken ze aan? Welke artikelen worden het best gelezen? Klikken ze direct weer weg? Dit kan je allemaal in groepen onderbrengen en meenemen in de keuze voor ontvangst van een bepaalde nieuwsbrief.
Je hebt de kans om in een rustig tempo een relatie van vertrouwen op te bouwen en de lezer op een prettige manier kennis te laten maken met je bedrijf.
Je kunt de lezer vast een beetje verwennen. Je kunt ze een voorkeursbehandeling geven, met speciale aanbiedingen, vroegboekkortingen en andere voordelen die alleen voor abonnees van de nieuwsbrief gelden.
Heb je al een mailsysteem en zou je er meer uit willen halen? Meld je dan eens aan voor het webinar van KOO (KickstartOnlineOndernemen).
Samen met Meta, Ronald en Laura vertel ik je dan hoe je, zonder tussenkomst van jou, geautomatiseerd leads en klanten binnen kunt halen.