Toen ik een aantal jaren geleden begon aan het schrijven van mijn boek, startte ik gelijk met de “lancering” ervan. Ik vertelde mijn omgeving dat het boek eraan zat te komen. Fantaseerde al over het zaaltje waarin ik het zou publiceren en schonk er alvast aandacht aan op social media.
Dat is mijn stijl. Het geeft druk op de ketel en het zorgt voor commitment.
Datzelfde deed ik door mijn Expertweek te lanceren, terwijl ik nog op zoek was naar de laatste sprekers…
(Die ik overigens in de week vooraf gevonden heb)..
Is dat erg? Nee, ik vind van niet. Voor mij is het belangrijk om de trein rijdende te houden. Als alles al helemaal dichtgetimmerd moet zijn, voordat je ermee naar buiten toe gaat, is de magie vaak al uit de fles.
Ik heb wel gemerkt dat de wat introvertere ondernemers dit vaak een uitdaging vinden. Veel meer denken in termen van: wat….. als.
Ook dat is niet erg, mits het je wel in beweging houdt.
Denken, uitdokteren, beschrijven… allemaal tot je dienst. Maar ondernemen en successen in ondernemerschap ontstaan vooral door te DOEN.
Nog zomaar een paar argumenten:
- Doen is je beste leraar
- Het is helemaal prima om fouten te maken, juist!
- Actie zorgt voor nieuwe kansen en mogelijkheden
- Je loopt een groter risico niets te doen dan iets
- De kansen liggen vaak niet dar waar je ze ziet.. je moet er een paar stapjes voor zetten
En… ga vooral voor wat VOOR de komma staat. Niet erachter. Dat erachter gaat vaak over de mitsen en de maren en zorgt voor stagnatie. Zorgt ervoor dat je niet in beweging komt, terwijl dat nou juist wel zo belangrijk is.
Over… in beweging komen gesproken? Wat ga jij doen deze week?