Toen ik in 2004 startte met mijn bedrijf besloot ik zo veel mogelijk diensten aan te bieden. Ik was bang om klanten te missen. Ik probeerde personeelsdiensten aan het mkb aan te bieden, ik wilde hoger opgeleiden binden om zich te vestigen in de regio, jongeren begeleiden bij het vinden van een leerbedrijf en vrouwen motiveren om vanuit hun eigen kracht in actie te komen.
Ik deed van alles een beetje. Ik blonk nergens in uit. Het resultaat van een eerste jaar lang ploeteren was: nul komma nul betaalde opdrachten. Als je van alles aanbiedt, kan iedereen je klant zijn. Maar dan moet je ook voor de hele wereld zichtbaar worden. Dat kost ongelofelijk veel tijd en energie. En die tijd is kostbaar!
Na enige tijd besloot ik om slechts één dienst in de etalage te zetten, namelijk: vrouwen motiveren om vanuit hun kracht in actie te komen. Ik voelde dat in al mijn vezels! Dit is wat ik te doen heb.
Doordat ik me nog meer op één dienst ging focussen, werd ik daar steeds beter in. Door mijn omgeving erover te vertellen, erover te spreken en dagelijks te werken met vrouwen ontwikkelde ik een expertstatus! Het werkt net zo wanneer je een witte auto koopt: opeens zie je overal andere witte auto’s rijden. Je oog valt erop, en nog beter: het oog van de ander valt op jou.
Van brede doelgroep naar favoriete klant
In de praktijk blijken er genoeg klanten te zijn die nieuwsgierig worden naar wat ik nog meer in mijn winkel heb. Ze worden getriggerd door mijn ‘etalage’ en nemen de moeite om de winkel binnen te komen.
Vervolgens vragen ze: ‘Doe jij ook …?’ Afhankelijk van de vraagstelling ga ik daar dan natuurlijk op in. Ik blijf altijd dicht bij mezelf en mijn kompas. Dat komt je inmiddels, als het goed is, ook bekend voor. En natuurlijk houd ik de doelen die ik voor mezelf geformuleerd heb in het zicht.
Ik ben zo benieuwd of jij de juiste ingrediënten hebt om succesvol te kunnen ondernemen.
Ongelofelijk dankbaar ben ik dat ik inmiddels de code gekraakt heb. Dat gun ik je ook. Wil je meer weten? Schrijf je in voor mijn online lessen.