Vorige week heb ik de “probeerstand” ondernemer aan jullie voorgesteld. Een type dat van alles en nog wat oppakt, maar geen duidelijk plan heeft gemaakt. En daardoor aan het eind van de rit ontevreden is over het ondernemersresultaat. Ongelofelijk wat een reacties! Vooral veel herkenning …
Deze week is het de beurt aan de “wachtstand” ondernemer. De afgelopen maanden heb ik heel veel “wachtstand” ondernemers ontmoet. Net een NLP-opleiding achter de rug of een verdiepingscursus (al dan niet op spiritueel vlak). Een driedaagse provocatief coachen en ga zo maar door.
Keien
Stuk voor stuk keien (alleen geloven ze dat zelf vaak nog niet (iets met zelfvertrouwen …)). En allemaal tijd vrijmakend voor het “bijspijkeren” van het vak. Maar wanneer ga jij nu eindelijk al je trainingen en opleidingen te gelde maken? Herken jij je in dit type ondernemer? Je bent het allerliefst met je eigen vak bezig. En op al die ondernemerszaken zit je eigenlijk niet te wachten. Klinkt het heel oneerbiedig als ik zeg dat de “wachtstand” ondernemer eigenlijk een hobby-ondernemer is?
De “wachtstand” ondernemer stelt mij de volgende vragen:
- Hoe stap ik op iemand af tijdens een netwerkbijeenkomst?
- Hoe bepaal ik het tarief van mijn diensten?
- Ik weet dat het belangrijk is om als ondernemer zichtbaar te zijn, maar wat past bij mij?
- Hoe zorg ik ervoor dat ik zonder schaamte aan het eind van de opdracht mijn factuur verstuur?
Iemand gaf mij de volgende feedback:
“Jij hebt gemakkelijk praten! Jij geniet ervan om te presenteren en voor grote groepen te staan!”
Comfort zone
Ik heb ontdekt dat succes altijd buiten je comfort zone ligt. Steeds met je vakgebied bezig zijn is eigenlijk een alibi om niet bezig te hoeven zijn met het echte werk. Het te gelde maken van wat jij te bieden hebt.
Een potentiële klant wil jou ZIEN, LEZEN en HOREN. Werk hier dan aan!
Anderhalf jaar geleden vond ik het ook nog reuze spannend om van me te laten ZIEN en HOREN. De vorm waarin je jezelf kunt laten ZIEN en HOREN is te spreken voor groepen. Ik trainde mijzelf en liet me trainen om een betere spreker te worden. En met succes.
Daarnaast begon ik met bloggen en schreef ik een E-Book. Mijn potentiële klant wil immers van me LEZEN. Ook hierbij moet je grenzen verleggen.
Natuurlijk zijn er ook “wachtstand” ondernemers die gruwen bij het idee. De introverte ondernemer die bij voorkeur achter de schermen acteert. Ook voor jou is er uiteraard groeipotentie. Door je kennis te delen, te adviseren en er bijvoorbeeld over te schrijven. Wil je weten hoe?
Binnenkort start er weer een halfjaarprogramma Klanten Vinden & Verbinden. Interesse? Hier kun je meer informatie vinden.
Maak korte metten met de “wachtstand” ondernemer!