Dromen mag op strand

De zachte kant van acquisitie

Droom jij weleens? Zo begon ik mijn betoog tijdens de lancering van Het Acquisitiebord. En dan doelde ik op het “dagdromen”. Dat heeft toch niets met acquisitie te maken, denk je wellicht. Bij acquisitie denk je aan het herkennen van klanttypen, gesprekstechnieken, koud bellen etc. Activiteiten waarvan menig ondernemer ervaart dat dit noodzakelijk kwaad is. Er moet immers toch brood op de plank komen. En zonder klanten geen omzet en zonder omzet geen bedrijf.

Natuurlijk is acquisitie ook klantgroepen benaderen, SPIN-methodieken introduceren etc. Maar acquisitie begint wat mij betreft bij dagdromen. Dagdromen met als doel: plannen maken die bij jou passen! Dat moet ook wel, wil je niet opgeslokt worden door tig ontwikkelingen met de mooiste namen als: Het Nieuwe Winkelen, slimmer werken, de nieuwe economie, marketing 2.0.

Meer dan ooit moet je volgens mij kiezen wat bij jou en bij je onderneming past. Specialisatie is daarbij het toverwoord! De markt verandert en dus ook de manier waarop we met potentiële klanten om moeten gaan. Marketing en acquisitie 2012 gaat mijns inziens vooral om het geven en de connectie maken met je netwerk. Geven in de vorm van verstrekken van informatie die ertoe doet. Verkopen is meer dan ooit hulp bieden. En dat kun je alleen maar doen op een manier die bij je past.

En dan start acquisitie dus bij jezelf. Bij het dagdromen over:wat heb ik te bieden. Waarmee ga ik die ander echt helpen. Welke problemen kan ik oplossen etc. Op een slimmere manier werken. Dat betekent niet harder werken. Maar anders, effectiever. De wereld op zijn kop! En vervolgens zaaien, weten waar je gezaaid hebt; water geven en dan pas oogsten.

>
Scroll naar top