Even iets persoonlijks

Mijn dochter zit sinds een week of 6 op kamers.
Zij is gestart met de opleiding Ondernemerschap en Retail….
(met die keuze heb ik niets te maken hoor ????)
De opdracht die ze moest maken was een SWOT analyse voor een horecabedrijf in Leeuwarden.
Je weet wel, sterkte, zwakte, kansen en bedreigingen.

 

En dat bracht me op het volgende….. iets waar ik in mijn boek ook over schrijf.
Kijk jij op die manier wel eens naar je bedrijf?
Gewoon…. Vanaf een afstandje.

 

Ik verwacht dat dit voor jou super relevant is …
Want …..

  • Welk bedrijf noem jij als je vrienden vragen waar ze de lekkerste koffie van de stad kunnen drinken?
  • Welke coach bel jij als je smetvrees hebt?
  • Wie benader jij als je Thais wilt leren koken?

Voor welke expertise word jij genoemd?

 

Mijn tips voor jou:

‘Focus’ is het toverwoord.
Zorg dat je je in iets specialiseert en dat je er steeds beter in wordt. Dat je er een mooie naam mee opbouwt. Dat je bekend staat als expert binnen je vakgebied.
Hierdoor weten potentiële klanten, maar ook de pers je steeds te vinden.
Ze vragen je dan zelfs om advies, hulp of samenwerking, zonder dat je veel aan promotie hoeft te doen.
Je ambassadeurs doen dat voor je.
Het gaat erom dat je goed naar jezelf kijkt en daar het onderscheidende weet te vinden en te benadrukken.
Focus je op je expertise en communiceer erover.

 

Zorg ervoor dat je ambassadeurs (huidige klanten, samenwerkingspartners, familie en vrienden) dit ook voor je doen.

 

Alleen als je doet wat je belooft, ben je geloofwaardig.
Lever het bewijs door je werk goed te doen. Dan zullen je klanten met alle liefde jouw ambassadeurs zijn.

 

Als je eenmaal iets hebt gevonden waarin jij uitblinkt of wil uitblinken, is het van belang dat je hier verder in groeit.
Je kunt je expertise uitbouwen en vergroten. Zorg dat je altijd up-to-date bent met de ontwikkelingen binnen het gebied van jouw specialisatie.
Dat doe je door er zo veel mogelijk over te lezen en te leren. Je kunt trainingen, webinars en seminars volgen. Je kunt er films, documentaires en programma’s over bekijken. Je kunt je verdiepen in wetenschappelijk onderzoek. Volg andere leiders en goeroes binnen jouw vakgebied wereldwijd.
Maar bovenal: doe zelf ervaring op en luister naar je klanten.

 

Groeiproces

 

Doe, durf en ga ervoor. Werk, probeer en leer.
Elke dag is een nieuwe stap in je groeiproces.
Zorg ervoor dat je steeds contact houdt met je klant en je doelgroep: vraag, luister, evalueer, analyseer en verbeter jezelf en je aanbod steeds weer.
Wees niet bang om fouten te maken, maar zorg wel dat je altijd eerlijk bent naar je klant toe. Als je iets niet zeker weet, doe dan niet alsof. Zeg het eerlijk en zoek het daarna uit, zodat je het de volgende keer wel weet en je weer een stukje bent gegroeid.

 

Doen!

 

Ik ben een doener. Dat scheelt.
Mijn persoonlijke slogan is niet voor niets ‘Begin maar gewoon …’ Heel snel ga ik van denken naar doen.
Ik doe ervaring op, vervolgens stel ik bij.
Het kost me weinig moeite recht op mijn doel af te gaan.

 

In de periode dat ik geen persoonlijk kompas had en ik mijn TomTom nog niet had ingesteld, rende ik vaak alle kanten op.
Nu ik duidelijk kan maken waar ik voor sta en waar ik naartoe wil, verspil ik veel minder tijd.

 

Wat ik concreet doe?

 

Om mijn expertstatus te vergroten heb ik onder andere een boek geschreven geschreven. Hiermee geef ik een deel van mijn kennis weg.
Ik heb een spel gemaakt ‘In acht stappen zakelijk vrienden maken voor meer omzet’.
Ik heb het Acquisitiebord ontwikkeld. En ik geef lezingen.
Ik zorg dat er publicaties met mijn naam in de krant komen en dat ik columns en blogs schrijf.
Daarnaast gebruik ik vooral Facebook om tips te geven en te delen.
Ik zorg dat mijn website actueel is met ervaringen van anderen.

 

Wat jij kunt doen om je expertstatus te vergroten?

 

  • Lees er alles over wat los en vast zit.
  • Deel je kennis hierover op Facebook, middels lezingen, blogs, vlogs, columns, publicaties in de krant, op je site, organiseer expertbijeenkomsten.
  • Bied (gratis) hulp op het gebied van jouw expertise.
  • Geef waardevolle informatie weg, bijvoorbeeld via social media of in de vorm van een nieuwsbrief.
  • Geef een deel van je kennis weg.
  • Formuleer de meest gestelde vragen over jouw onderwerp als basis voor je publicaties.
  • Maak wekelijks ruimte in je agenda vrij om je expertstatus te vergroten.

 

Waar ben jij expert in?

 
Hoe ga jij je expertstatus vergroten?
Waarin ben je sterk en ga je nog sterker worden.
Waar liggen je kansen?