Ik heb de eer om met veel eigenaren van bedrijven te spreken. En managementteams te begeleiden bij hun zoektocht. Omdat het anders en beter kan in de organisatie.
Om richting te geven aan je handelen, is het waardevol een heldere missie en visie te hebben. Het is zeker niet zo dat we dat altijd bij de kop pakken, maar vaak wel.
En als ik ernaar vraag… dan wordt het vaak stil.
Wordt de website erbij gehaald. Omdat de missie niet tussen de oren zit.
Er volgt een mooie volzin. Kwaliteit, Full-service, expert…. dat soort woorden.
Vaak een cut copy and paste van wat vergelijkbare bedrijven in de branche doen.
En heel eerlijk…. er spat geen enthousiasme vanaf.
De missie en visie leveren geen inspiratie op om lekker mee aan de slag te gaan en terug te zien in je dagelijks handelen.
En dat is een gemiste kans.
Harro Willemsen (senior salestrainer) had er op LinkedIn een mooie post over. Over wat we van Mickey Mouse kunnen leren. En van Disney. De missie van Disney is: wij leveren geluk!
Die ene zin, geeft betekenis, is door iedereen te snappen en is hanteerbaar.
Van Mickey tot de dame in een restaurant die serveert, iedereen kan de vertaalslag maken in het dagelijks werk.
Je missie: je bedoeling, als vertrekpunt voor je handelen. Hoe doe je dat?
Een eenvoudige exercitie zou kunnen zijn:
Pak je missie erbij en stel de vraag:
- Waartoe leidt dit?
En vervolgens vraag je nogmaals af:
- En waartoe leidt dat dan weer…
Ben benieuwd of je dan een uitnodigende missie overhoudt.
En dan die visie. Dat zijn die principes waar jij/jullie in geloven. Die om die missie heen zweven. Hoe betekenisvol zijn ze. En typisch voor jouw organisatie. En maken ze scherp waar de onderneming voor staat. Waar jullie in geloven en waarmee jullie je willen onderscheiden van anderen.
Vragen die je kan beantwoorden om je visie scherp te krijgen:
- Waar liggen jouw klanten wakker van?
- Wat zijn de grote uitdagingen voor jouw klanten
- Waar zou je klant nu echt mee geholpen zijn?
- Wat zijn de grote uitdagingen voor jouw onderneming?
- Wat is jouw visie op de toekomst?
Twijfel je of jouw missie en visie bijdragen aan een gezonde bedrijfsvoering? Vraag een vrijblijvende sessie aan.