Jaren geleden deed ik de opleiding: Personeel en Organisatie. 1 van de vakken was: probleemanalyse. Ik vond dat uitermate boeiend.
Kijken naar: wat is nu eigenlijk het probleem. Of: wat is het probleem achter het probleem. En ik merk dat ik mij daar de afgelopen jaren in bekwaamd heb. Heerlijk om te doen, omdenken van problemen.
Onlangs ontdekte ik opnieuw het fenomeen ‘Omdenken’ en realiseerde ik mij dat ik eigenlijk vaak op dezelfde manier kijk en denk. Omdenken is bedacht door Berthold Gunster. En is niet anders dan op een andere manier omgaan met problemen.
Je kan op meerdere manieren met een probleem omgaan
De basis is de matrix: waarnemen, oplossen, loslaten en oplossen.
Dat je op meerdere manieren met een probleem om kunt gaan.
Dat een probleem een tegenstelling is van feiten en verwachtingen. En dat het uiteindelijk gaat om onderliggende verlangens.
Uitgangssituatie voor Omdenken is dat je accepteert wat je niet kan veranderen.
Een probleem bestaat uit twee dingen: verwachtingen en feiten.
Zodra je een tegenstelling ervaart tussen die twee, ervaar je een probleem.
Bij heel veel klanten kom ik ook gedoe tegen. Problemen.
Klanten zeggen vaak tegen mij: ik krijg bij jou iets heel anders dan dat ik verwacht had. En ik realiseer me dat dat heel vaak op het vlak van omdenken zit.
Het principe omdenken vind ik erg interessant. En, zoals gezegd, doorgaans werk ik dus ook zo.
Ik heb ervaren dat ik wel tips kan geven over zichtbaarheid en hoe je verder zou moeten ondernemen, maar als er een probleem onder zit, dan moeten we daar eerst naar kijken.
Problemen van mijn klanten lijken te zijn:
- Ik kan niet kiezen
- Ik vind zichtbaarheid spannend
- Ik ben geen ondernemer
- Ik word afgeremd
- Ik ben introvert en dus…
- Ik laat kansen liggen
- Ik vind mezelf lui
- Ik kan geen nee zeggen
- Ik ben ongeduldig
- Ik kan niet tegen kritiek
- Ik geef mijn grenzen niet aan
- Ik weet niet of er genoeg geld is
Maar meestal is dat het niet.
Heel vaak wordt er een probleem ervaren en is de basis een negatief zelfbeeld. Waardoor de dingen niet lukken. Of waardoor er weerstand is.
Als je extra hard je best gaat doen, ligt daar vast het negatieve zelfbeeld onder.
Dan weet je dat vast.
Je bent dan een negatief zelfbeeld aan het oplossen.
De positieve kant onderdruk je dan doorgaans.
Wat is een negatief zelfbeeld:
Je hebt het niet door. Het is onderhuids.
Aanleiding kan heel subtiel zijn.
Misschien heeft een ouder je het idee gegeven of iemand anders.
Maar ook dat hoeft niet.
Soms kun je een probleem daadwerkelijk oplossen. Omdenken van je probleem is dan niet echt nodig.
Je realiseert alsnog je verwachting door de feiten aan te passen of te veranderen.
Je had verwacht dat je klant bij jou kwam, maar het was de bedoeling dat jij naar haar toe zou gaan. Je belt op. Jullie maken een nieuwe afspraak. Klaar! Punt.
Opgelost.
Maar vaak zijn de feiten zo onomkeerbaar dat je je verwachtingen wel los moét laten.
Je had gepland om naar een trainingsdag te gaan, maar de trainer belt af, omdat hij ziek is. En jij had je er zo op verheugd. Kun jij niets aan doen.
Loslaten doe je bij dingen waar je eigenlijk geen invloed op hebt.
Of die dingen die gebeurd zijn en niet terug te draaien zijn.
Soms is iets nu eenmaal een probleem. Dat is al erg genoeg. Het erg vinden dat het erg is, maakt het alleen maar erger. Soms kun je een probleem dus enkel waarnemen door de ‘shit-punt-regel’ te hanteren. Het is nu eenmaal zo. Punt.
Dat is bijvoorbeeld het slechte weer. De wereldproblematiek etc.
Vaak lukt het echter ook om een nieuwe mogelijkheid te creëren dankzij het probleem.
Zonder problemen, geen omdenken.
Van je shit een hit maken: omdenken van je probleem
Door de feiten en verwachtingen grondig te onderzoeken, kun je de stap maken van ja-maar (het is niet wat het zou móeten zijn en dat is een probleem) naar ja-en (het is wat het is). Vervolgens kijk je welke nieuwe mogelijkheden er ontstaan door van je nadeel een voordeel te maken.
Ik kan wel zeggen dat ik daar de afgelopen jaren briljant in ben geworden. Om van je shit je hit te maken.
Je probleem compleet anders te benaderen, zodat je er uiteindelijk erg blij mee bent.
Ik gun het je om hier zo licht mee om te gaan.
Binnenkort geef ik hier aan mijn eigen klanten een online training over. Omdat ik het ze gun op dezelfde manier in het leven te staan. En ook, voor het oog “problemen”, om te draaien en juist te zien als een kans. Tijd voor het omdenken van je problemen!