Ik werk al een aantal jaren samen met Marjan van Houwelingen.
Zij maakt beeldbanken voor ondernemende vrouwen. Marjan is één van de acht experts met wie ik werk. Deze keer een aantal tips van haar.
Krijg jij af en toe flink de kriebels van de opdracht ‘Wees zichtbaar’?
Misschien vind je het spannend of irriteert het je juist mateloos dat je overal je gezicht moet laten zien. Als fotograaf voor ondernemers ga ik iets geks zeggen. Focus je niet op zichtbaarheid.
‘Maar Marjan, dit staat toch haaks op jouw boodschap als fotograaf voor ondernemers? Jij pleit juist voor een beeldbank waarmee ik mezelf en mijn bedrijf zichtbaar maak.’
Je hebt gelijk. Ik geloof absoluut in de kracht van beelden. Maar zolang jij je alleen maar focust op die zichtbaarheid, is de kans groot dat je iets belangrijks vergeet.
Jouw zichtbaarheid is namelijk een middel én geen doel.
Vertrouwen creëren, waarde delen en je klanten oplossingen bieden, dát moet je focus zijn.
Natuurlijk kan ik het als ondernemersfotograaf niet laten om je een aantal tips mee te geven. Want zoals ik al eerder zei, geloof ik absoluut in de kracht van goede beelden.
1. Heb helder wat jouw waarden zijn
Schrijf de drie belangrijkste waarden van jouw bedrijf op een vel papier. Voor iedere waarde maak je een mindmap. Op deze manier ontstaat er een schat van woorden. Al deze woorden kun jij gebruiken als zoektermen op sites voor stock fotografie. Op deze manier heb jij een dosis inspiratie voor het maken van nieuwe content!
2. Ga op zoek naar beeldmetaforen
Maak regelmatig een wandeling in de natuur of laat je inspireren door je dagelijkse leven. Ga bewust op zoek naar structuren en vormen die bepaalde thema’s uitbeelden. Maak hier foto’s van en gebruik deze beelden voor je content. Bijvoorbeeld als beeldmetaforen voor de worstelingen en verlangens van je klanten.
3. Vertel het verhaal van je bedrijf
Jouw zichtbaarheid gaat veel verder dan het delen van een leuke selfie of een portretfoto. Zorg voor beelden die iets laten zien hoe het is om met jou samen te werken. Maak voelbaar hoe het is om jouw diensten of producten te ervaren of gebruiken. Denk eens na over beelden die iets laten zien over de oplossingen die jij biedt.
Houd dus altijd in gedachten dat je beelden gebruikt als middel om de connectie te maken met de klanten met wie jij het liefst samenwerkt!