“Maak deze week 10 foto’s”… die opdracht gaf ik een groep van 14 autismecoaches.
Afgelopen vrijdag gaf ik een training over zichtbaarheid.
En ter voorbereiding van die sessie gaf ik bovenstaande opdracht.
Een andere klant van mij, die gezamenlijk 100 jaar productkennis in huis hebben, stelde ik de volgende vraag:
“Welke kennis heb je dan precies?” en “Wat vertel jij doorgaans tegen je klanten tijdens een verkoopgesprek?”.
Online/offline zichtbaarheid is een belangrijke voorwaarde om je dienst of product te kunnen verkopen.
- Zien “ze” je niet… dan verkoop je ook niets.
- Zien “ze” je wel? Dan maak je kans…
- En zien “ze” je en is het ook nog waardevol wat je vertelt?… dan verhoog je je kans substantieel.
Één van de veelvoorkomende opmerkingen van mijn klanten is:
Waar moet ik het nu weer eens over hebben…
Ik ben uitgepraat.
En ik snap dat.
De gesprekken die je voert over de inhoud van je werk, gaan als een automatische piloot.
Dat komt van binnenuit.
Daar sta je niet bij stil.
En juist die ogenschijnlijk “eenvoudige” dingen, kunnen super waardevol zijn.
Hoe is dat voor jou?
Wie volg je graag?
Via welk kanaal?
Wat vind je interessant?
En waar gaan je haren juist recht van overeind staan?
Wat spreekt jou aan?
Aan de hand van 10 foto’s heb ik de deelnemers van de training verhalen laten vertellen.
En heb ze gevraagd om van die verhalen blogs te maken. En posts voor op social media.
Dus door te beginnen met het beeld. Aangevuld met tekst.
De andere klant heb ik gevraagd wie zijn klanten waren van afgelopen dagen.
En met welke hulpvraag ze binnenkwamen. En welk advies ze gegeven hebben.
In die dagelijkse dingen zit vaak heel veel waarde.
Zitten verhalen verscholen.
Welke verhalen ga jij de komende tijd ophalen?
8 tips voor het maken van een lekker verhaal (blog of nieuwsbrief)
- Zet eerst de inhoud op papier (zonder te stoppen). Ook als je nog extra ideeën hebt, blijf gewoon doortypen.
- Begin altijd met een titel die een prikkelende belofte inhoudt (bijvoorbeeld: hoe je de 5 grootste problemen in 2 uurtjes oplost…).
- Alinea 1: begin persoonlijk. Duik in een blunder. In een succesverhaal of iets anders met een persoonlijk tintje.
- Maak vervolgens een bruggetje naar wat je eigenlijk wil zeggen.
- Maak lekkere tussenkoppen, zodat het goed leesbaar blijft.
- En… mensen zijn dol op lijstjes.
- En sluit daarna af. Met een advies of een tip.
- Stop niet meteen… zorg dat je prikkelt om in actie te komen… met een call to action…
Wil jij weten of jouw artikel “lekker” leest?
Stuur ‘m naar mij op via de mail. Ik geef je persoonlijk feedback..