Vier jaar geleden ben ik begonnen met saxofoon spelen en besefte ik mij dat ondernemen en het spelen van een instrument enorm veel met elkaar gemeen hebben.
Onder begeleiding van Martijn leerde ik noten lezen en met wat geluk, een melodietje spelen. 1 keer per maand kwam hij bij mij op kantoor (hopend dat de buren geen gehoorbeschadiging opliepen) en 1 keer per maand ging ik naar Zwolle voor les. Met kleine stapjes boekte ik vooruitgang, want noten leren op latere leeftijd is niet eenvoudig. Maar ik geef niet op.
Toen Martijn besloot te stoppen, stond ik voor een keuze: mijn sax aan de wilgen hangen of mezelf uitdagen. Ik koos voor het laatste en meldde me aan bij het startersorkest van For Saxes Only.
En daar begon het echte werk. Ineens was ik niet meer alleen. In een orkest ben je onderdeel van een groter geheel. Je eigen ding doen is geen optie. De dirigent bepaalt de richting en als orkest (team) werk je toe naar een harmonieus resultaat: muziek die indruk maakt op het publiek.
Net zoals in een orkest draait het in een bedrijf niet om losse prestaties van individuen of afdelingen. Sales, marketing, productie, logistiek, administratie; als alle afdelingen samenwerken als een goed afgestemd team, kun je echt aan de klantbehoefte voldoen.
Van muziek naar ondernemen, dat vraagt om:
Afstemming: Breng processen (zoals de klantreis) in kaart en analyseer waar bottlenecks zitten die waarde voor de klant beïnvloeden.
Focus op de klant: Stel de klantbeleving centraal, niet het organogram. Laat afdelingen samenwerken met de klant als hoogste prioriteit.
Feedback: Gebruik klantfeedback om processen continu te verbeteren, net zoals een dirigent zijn orkest finetunet tijdens repetities.
Een bedrijf dat functioneert als een goed afgestemd orkest maakt niet alleen indruk, maar bouwt ook aan duurzame klantrelaties.
Benieuwd hoe jouw organisatie kan groeien van losse noten naar een harmonieus geheel? Stuur me een berichtje, ik denk graag met je mee!