Halfjaarprogramma om een nog betere ondernemer te worden

Zo zorg je voor zichtbaarheid en structuur

Concretiseer je plannen op een kalender

Wat heb ik ze lief, mijn intuïtieve klanten. Die op gevoel ondernemen. Die blij worden van coachgesprekken en het verder helpen van hun klanten. Is dat genoeg? Om een bedrijf(je) te runnen en om de rekeningen te kunnen betalen?

Ik verbaas me er elke keer weer over hoe weinig zicht mijn klanten vaak hebben op hun financiële situatie. Dat ze nauwelijks meten waar hun klanten vandaan komen. Of ze converteren. Op basis van gevoel werken aan hun marketing en daarmee zichtbaarheid, omdat het altijd mogelijk is om “opnieuw” te beginnen, (vandaag is immers het begin van de rest van je (ondernemers) leven), geef ik je in dit artikel allerlei tips om aan de slag te gaan voor meer zichtbaarheid en structuur.

Een marketingkalender helpt je om overzicht aan te brengen in je planning.

Tip 1: Maak een keuze uit de vele marketingmogelijkheden

Onderaan de kalender staat een lijst met mogelijke middelen en platforms om je bedrijf online en offline te promoten. Kies er een aantal uit die bij jou, je bedrijf, je product of dienst, maar vooral bij je doelgroep passen. Vraag je goed af, en onderzoek dit ook, waar je doelgroep zit.

Is je doelgroep erg actief op Facebook? Dan is Facebook een mooi hulpmiddel. Wil je vooral lokaal zichtbaar zijn, bij een publiek die geregeld een krant leest maar minder op internet zit? Zorg er dan voor dat er komend jaar een aantal artikelen over jou in de lokale krant gepubliceerd worden of zet een advertentie.

Je hoeft niet in een keer alles te doen. Maak een keuze en bouw het op, zodat het je niet te veel wordt na een paar weken of maanden.

Tip 2: Feestdagen en vakanties

Start met het invullen van de feestdagen en vakanties. Gewoon je agenda erbij pakken en overnemen wat je daar al in hebt staan. Let ook even op de vakanties en feestdagen die voor je doelgroep belangrijk zijn, daar kan natuurlijk verschil in zitten. Op www.tuxx.nl/planning vind je onder andere een handig overzicht met alle schoolvakanties en feestdagen voor Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Tip 3: Wat heb je al ingepland dit jaar?

Als je toch al in je agenda kijkt, neem dan ook meteen de activiteiten over die je zelf al ingepland hebt voor je bedrijf: alle evenementen, lezingen, workshops, presentaties, trainingen, groepssessies, themadagen, beurzen, productlanceringen, opleveringen en andere belangrijke data voor je bedrijf.

Tip 4: Bijzondere nationale en internationale themadagen

Wereld Braille Dag, de landelijke Dag tegen Pesten, de Dag van de Stilte, Buitenspeeldag, Wereld Astma Dag, Nationale Complimentendag of Duurzame Dinsdag. Zomaar een greep uit de vele nationale en internationale themadagen die we in Nederland kennen. Welke dagen zou jij kunnen gebruiken om op in te springen bij de promotie van jouw product of dienst?

Een overzicht van deze dagen, kun je vinden op Fijne dag van, Wikipedia of de Issuekalender. Vooral de laatste is een aanrader. Alle momenten waarop organisaties aandacht vragen voor een maatschappelijk issue. De Issuekalender is dé kalender om in te haken op maatschappelijke issues.

Begin het vullen van je kalender met deze 4 stappen. Hiermee heb je in ieder geval al heel wat inspiratie om een goede start te maken. Misschien ken je nog iemand die ook geholpen zou zijn met de marketingkalender en bijbehorende tips om deze in te vullen? Voel je vrij om het bericht te delen met je omgeving.

Ben je nog zoekende en weet je niet waar te beginnen? Vraag een gesprek met me aan.

>
Scroll naar boven