Er zijn 3 manieren om aan klanten te komen

Er zijn 3 manieren om aan klanten te komen

De komende weken mag ik een aantal trainingen verzorgen voor loopbaanprofessionals. In totaal hebben zich rond de 100 professionals aangemeld op 3 verschillende locaties in het land. De betreffende branchevereniging heeft gezorgd voor volle groepen en heeft mij gevraagd een interessant verhaal te vertellen over hoe je aan klanten komt. Op deze manier krijgt ik de gelegenheid om een breed publiek te bereiken …

Helaas lukt het vele zelfstandige professionals niet om onder de aandacht van potentiele klanten te komen en een goed inkomen te halen uit de activiteiten die zij doen. Onlangs sprak ik nog een dame die mij toevertrouwde 50 uur per week te werken en nauwelijks te verdienen aan alle inspanningen. Ik vertelde haar het verhaal over de 3 manieren om aan klanten te komen.

De 3 manieren om aan klanten te komen…

1. Jezelf introduceren.

Eigenlijk is “jezelf introduceren” en vorm van koude acquisitie. De meeste mensen hebben er een hekel aan en ervaren vaak dat het niet zo succesvol is. Daarnaast kost het heel veel tijd en energie. En tijd is een schaars goed.

2. Je laten introduceren

De tweede vorm is: “je laten introduceren”. Je hebt helder voor ogen wie je als klant wil en je vraagt je bestaande klant (ambassadeur) of iemand waar je al mee samenwerkt je te laten introduceren. Een warme introductie zorgt ervoor dat er sneller vertrouwen ontstaat. En vertrouwen is nodig om op termijn ook zaken te kunnen doen. Deze tweede vorm lijkt eenvoudig, maar vergt behoorlijk wat voorbereiding. Ik zie deze vorm als een soort tussenstap.

3. Geïntroduceerd worden

De derde en meest interessante, maar ook een lastige, vorm om aan klanten te komen is: “geintroduceerd worden”. Op het moment dat je geintroduceerd wordt (wat er met mij gebeurd is bij de branchevereniging voor loopbaanprofessionals), zien mensen jou als expert. Op het moment dat je die expertstatus bereikt hebt, kost het veel minder moeite om aan klanten te komen. Dit is danook de ultieme fase voor iedere ondernemer. Het is duidelijk wat je kracht is, welke waarde je hebt. Daarnaast praten mensen over jou en verwijzen ze anderen naar je door, zonder dat je ernaar vraagt.

Om jou te helpen geintroduceerd te worden bij jou klanten heb ik een speciaal programma ontwikkeld! De kennis die ik de afgelopen 10 jaar als ondernemer heb opgedaan heb ik hierin verwerkt. Door dit programma te doorlopen scheelt dat jou veel tijd en uiteindelijk ook geld. Het resultaat is een bloeiend bedrijf!

Het tweedaagse programma

Dag één

We starten met een brainstormsessie. Lekker buiten je kaders nadenken over je eigen bedrijf en geinspireerd worden met betrekking tot je aanbod. Wij trekken die dag alle registers open. Het resultaat is: nieuwe inzichten en bruikbare tips rondom je aanbod en inzicht in waarin jij onderscheidend bent.

Tijdens het middagprogramma gaan de benen op de grond en zet je de creativiteit om in realistische doelen. Als hulpmiddel daarvoor gaan we werken met het Acquisitiebord.

Dag twee

Dit is een “plannendag” boordevol tips en ideeen: je ideeen van de eerste dag zet je om in een actieplan (marketingplan). Irene Medema (Dualhanded) expert op marketinggebied zal met een frisse blik feedback geven. Daarnaast zal Jeanet Beerda (Imagofactor) aanschuiven om je persoonlijke adviezen te geven met betrekking tot je site.

Resultaat van die dag is een concreet marketingplan voor de komende maanden. Met uiteindelijk het beoogd effect: meer opdrachten die bij jouw bedrijf passen. En groeien naar een moment waarop jij geintroduceerd wordt bij nieuwe klanten.

>
Scroll naar boven