Bedrijven maken ook groeispurten

“Ik denk dat ik een groeispurt maak”….
Als het een beetje weer is, ga ik op de fiets naar mijn kantoor. Ik moet zeggen dat dat doorgaans ook lekker snel gaat.
Maar gisteren werd ik opgehouden door een 10-tal opgeschoten brugpiepers. Die breeduit voor mij uit fietsten.
Een van de knapen vertelde over zijn pijntjes overal…. ik denk dat ik een groeispurt maak….
Was natuurlijk niet voor mij bedoeld, maar zijn opmerking was wel voer voor dit artikel.

Bedrijven maken ook groeispurten. En gaan doorgaans van fase naar fase.
Als je daar bewust van bent, kijk je er ook niet gek van op.
En hoef je niet te vechten.
Maar het aan te nemen als een gegeven.
Net als die jongen die voor mij uit fietste.
Dit is wat het is.

Wanneer bedrijven starten, heet dat de startersfase
Je legt een fundament rondom je product, je klanten, het geld en de mensen. De ondernemer is vaak meewerkend voorman. In deze fase is de ondernemer gericht op de markt en het product. Hebben we bestaansrecht.

De tweede fase is de groeifase
Waarbij een cruciaal punt is of de organisatie in staat is een sterkte organisatie op te bouwen. dat vraagt om krachtig leiderschap. Een goed werksysteem.

De fase die daarop volgt is de identiteitsfase
Er ontstaat meer samenhang. Er wordt gewerkt met kernwaarden, een heldere visie, strategie en leiderschap. Cruciaal is daarbij niet vast te houden aan het oude, maar mee te bewegen om relevantie te behouden. Openstaan voor vernieuwing is hierbij dus centraal.

De laatste fase is de transitiefase
De fase waarin bewustzijn is dat het oude niet meer werkt. Dat de positie in de markt wankelt. En dat de organisatie relevantie verliest. Zo belangrijk dat het bedrijf in staat is om mee te bewegen met de huidige tijdgeest. Juist bij familiebedrijven kan dit een uitdagende fase zijn.

“Oei ik groei”. Net als die puber die ik op de fiets tegenkwam. Je komt er niet onderuit. Door die groeispurt zul je pijn ervaren. Heb je nieuwe schoenen nodig en een broek die beter bij je nieuwe lengte past. En misschien ruil je je fiets wel in voor een fatbike ;).

De groeifases die ik heb beschreven gaat elke onderneming door.
In welke fase zit jij met je organisatie?

>
Scroll naar boven