Ik heb een team aan tafel.
Voor de lunch.
Daar hebben we anderhalf uur voor uitgetrokken.
De werkgever heeft gezorgd voor een broodje.
“Daar scoort ie punten mee”.. aldus zijn medewerkers.
De werkgever is er zelf niet bij.
Op zijn verzoek.
Zodat we het er eens over kunnen hebben.
Hij weet ook wel dat het niet helemaal op rolletjes loopt.
Maar ziet ook even niet hoe het anders moet.
Is dit een bijzondere situatie?
Nee, eigenlijk niet.
Dit is duidelijk een bedrijf aan het eind van de pioniersfase. In de overgang.
En net als uit het boekje: Oei, ik groei… horen daar de nodige kenmerken bij.
Een jong bedrijf. Een platte organisatiestructuur, waarbij de oprichter de leiding heeft en iedereen kent. Een informele hands-on organisatie waarbij iedereen met iedereen praat.
Informele sturing. Veel ad hoc actie. Een sterke focus op de klant. De ondernemer maakt lange dagen, voor een beperkte beloning. Meer inkomen is iets voor de toekomst.
De pioniersfase eindigt vaak door een leiderschapscrisis. Door de toenemende complexiteit merkt de ondernemer dat het lastig is om de onderneming te leiden en te managen.
Het moment breekt aan dat inspireren niet meer toereikend is, de oprichter ervaart een tekort aan tijd en/of moet bezig met zaken die hij minder aantrekkelijk vindt. Daarnaast ontstaan er nieuwe mogelijkheden omdat de organisatie groeit. Maar ook meer uitdagingen.
Het is nu echt nodig om richting te geven aan de organisatie. Duidelijkheid te scheppen.
Waar gaan we naartoe?
Wat doen we wel?
Maar ook: wat doen we niet meer? Omdat het niet loont.
Omdat dit teveel fouten met zich meebrengt.
Omdat de klant iets anders verwacht.
Dit is zo lastig voor de ondernemer omdat hun vaak technisch inhoudelijke en ondernemende achtergrond niet gewend is om richting te geven aan de ontwikkelingen binnen de organisatie.
Medewerkers worden ontevreden omdat de eigenaar vaak “niet thuis” geeft. Deze heeft het zo druk met de groeiende organisatie dat hij niet meer iedereen kan zien, spreken of horen. Kenmerkend is dat de eigenaar niet meer alles van zijn mensen weet of dat hij verjaardagen vergeet. Medewerkers benoemen deze nieuwe situatie echt helemaal niet als prettig. Medewerkers hebben behoefte aan duidelijkheid.
In deze fase kan het antwoord zijn: stel een krachtige manager aan die het bedrijf kan leiden. Een manager die een duidelijke structuur aan kan brengen. Al is dit antwoord alleen niet zaligmakend. Als organisatieadviseur en ondernemerscoach verken ik samen met de ondernemer ook de markt, het verdienmodel, de visie, de cultuur…. en…..
De leden van het team vertrekken.
Met de overgebleven broodjes in een doosje onder de arm.
Ze hebben hun zegje gedaan.
Dat lucht op.
We bespreken samen wat terug naar de werkgever mag en wat niet.
We vinden hem een toffe vent hoor… maar er moet wel wat veranderen..
In 1 dag helderheid over je organisatie? Meld je aan.