Jolanda achter laptop

Website tips met PIT

Meta Groot Antink is een zeer gerespecteerd lid uit mijn team. Ik ontmoette haar tijdens een van mijn lezingen in het noorden van het land. We hadden gelijk een klik. Visitekaartjes uitgewisseld. En een bezoek aan haar website gebracht…. 
In dit geval …. lekker plussen op de emotionele bankrekening. (Weet je niet wat dat betekent, bekijk hier het filmpje erover … onderdeel van mijn online leeromgeving).

Natuurlijk maakte Meta een goede tweede indruk. Zij is expert op het gebied van commerciële websiteteksten. 

Meta deelt graag een aantal website tips met jou: “Een echte goede website is snel, aantrekkelijk, lokt uit tot actie en informeert zo feitelijk dat de lezer er enthousiast van raakt. Klinkt simpel, is het niet. Want welke elementen heb je nodig om dat voor elkaar te krijgen? Ik roep meestal PIT.

  1. Persoonlijkheid:
    Want anders kunnen je lezers net zo goed nog even door surfen naar iemand anders met een vergelijkbaar aanbod, en een betere website. Mensen doen zaken met mensen, of je nu in je eentje opereert of een complete fabriek aanstuurt.
  2. Interactie:
    Je website maakt ideaal gezien toch echt deel uit van een mix van social media, netwerken en misschien wel een complete marketingfunnel met e-mails en ActiveCampaign. Of je brengt er zelf de interactie in met een laagdrempelig aanbod.
  3. Een topproduct:
    Want als jij er niet in gelooft, wie gelooft er dan wel in? Veel ondernemers hebben wel ‘iets’. Ze draaien immers al, ze maken al omzet. Maar hoeveel klanten zou je kunnen trekken als je dat aanbod verbetert? Vooral in de dienstverlening zijn ondernemers gauw geneigd om te zeggen dat ze ‘alles’ doen. De prijs? ‘Daar komen we samen wel uit’. En wat krijgen ze dan: ‘dat hangt er vanaf wat ze willen’. Alles is maatwerk, maar tegelijk blijft het daardoor voor de lezer allemaal even vaag.

Wat je nodig hebt voor die goede website, begint dus bij dat aanbod.
Gooi ze niet op één hoop, dan wordt het een graaibak van de Driedaagse bij de Bijenkorf. Goedkoop, allemaal hetzelfde, en na vijf minuten graaien denkt de lezer: laat maar. Hier heb ik geen zin in.

Splits je aanbod uit in overzichtelijke pakketten of groepen. Keuze, maar niet teveel dus slim gestructureerd. Nooit meer dan drie keuzes op één plek.
Kleed het aan. Zet de schijnwerper erop. Licht het uit en benoem ook de details. Wéét wat de eventuele twijfels van je lezer zijn, en neem die weg.

Vaak ben je als ondernemer blind voor dit stuk. Zit je er veel te dicht bovenop om van bovenaf te beginnen met die belichting, en vergeet je uiteindelijk de helft te benoemen. Wat voor jou zo vanzelfsprekend is, of ergens anders op je website staat genoemd (wat jouw lezer niet weet), hoort er allemaal bij.

Waar gaat het mis met een website?
Wat verlammend werkt, is dat jij je met je diensten waarschijnlijk richt op verschillende klanten, die allemaal wat anders willen. Steeds als je bedenkt hoe je iets wilt opschrijven, bedenk je: ‘onee, dat geldt alleen voor dit pakket, voor die andere is dit niet van toepassing’.

En dan zijn er nog al die details. Die er wel bij horen. Maar nergens op een kopie van een andere pagina mogen lijken. Er moet een logische opbouw zitten in de tekstpagina’s. En tegelijk wil je voorkomen dat het saai en voorspelbaar wordt.

Een goede website heeft bovendien de volgende elementen:

  • Uitzonderlijk goede fotografie, persoonlijk en mooi!
  • Een homepage die samenvat en opwarmt om verder te lezen.
  • Een footer onderaan elke pagina waar je echt wat toevoegt.
  • Makkelijk bereikbare contactgegevens, zoveel meer dan ‘bel voor meer informatie’.
  • Video, als het bij je bedrijf past, voor lezers die liever kijken
  • Social Media koppelingen die de lezer niet wegjagen van je site maar juist aantrekken
  • Een goede basis SEO, zodat je ook gevonden wordt zonder Adwords campagne.
  • Een ‘Over ons’ pagina die bijdraagt aan het vertrouwen en de gunfactor.
  • Een contactpagina die uitnodigt en jouw regionaal optimaal vindbaar maakt.
  • En het allerbelangrijkste: voorbeelden van je werk, citaten van tevreden klanten, bewijzen van je kwaliteit en dienstverlening.

Meta stopt een compleet pakket aan neuromarketing in haar teksten, maar dan zo dat het niet pusherig wordt. En dat is wat ik zo in haar waardeer.

Wil je Meta (en alle andere experts) aan het werk zien? En leren van de beste?
Maar wil je het uiteindelijk allemaal liever zelf doen, dan kun je gebruik maken van mijn online leeromgeving.

P.S. Als je serieus met mij gaat samenwerken. Dan krijg je Meta’s expertise erbij. Benieuwd hoe samenwerken met mij is? Tijdens mijn webinar krijg je een goed beeld hoe ik ben als ondernemerscoach. Misschien wel jouw ondernemerscoach om de stap te maken naar jouw next level. Meld je hier aan voor het webinar.

>
Scroll naar boven