Voorzichtigheid of zichtbaarheid?

“Moet ik nu ineens al mijn kennis op internet zetten? De kennis waar ík meerdere jaren voor heb gestudeerd? Wat ik heb opgebouwd door jarenlange ervaring? Dat kan ik toch niet zomaar weggeven aan Jan en Alleman?”

“Wat als mijn concurrent er met mijn kennis vandoor gaat?”

“Als ik alles al gratis weggeef op internet, waarom zouden ze me er dan nog voor betalen?”

Dit zijn reacties die we heel vaak horen als we het hebben over informatie delen. Het is ook echt een heel begrijpelijke reactie. Je wil je concurrent niet jouw woorden in de mond leggen. En natuurlijk wil je je klanten nog wat kunnen vertellen als ze er daadwerkelijk voor betalen. Maar de gedachte die hierboven staat beschreven is ontstaan uit angst. En angst mag nooit leidend zijn bij de keuze iets wel of niet te doen. Angst zorgt ervoor dat de groei stagneert, dat je stil staat of zelfs terugvalt.

Bouw aan vertrouwen

Door het delen van informatie laat je zien dat je weet waar je over praat. Het geeft vertrouwen. Je doelgroep leert je kennen als je informatie deelt. Je denkwijze, je werkwijze, je waarden en normen. Je bouwt op die manier aan een relatie van vertrouwen. En als je het schrijft met een specifieke doelgroep in gedachten, zal er eerder een klik zijn met de individuele lezer die binnen deze doelgroep past. Hij zal zich aangesproken voelen. Zich herkennen in je verhaal en verlangen naar de oplossing die jij kan bieden.

Delen met beleid

Alles op internet zetten is echt niet nodig. Je mag hier best wat voorzichtig in zijn. Vooral in het begin. Wees selectief, maar vertel genoeg om de interesse te wekken, om herkenning te creëren. Geef tips die makkelijk toe te passen zijn. Splits een lang verhaal op in kortere verhalen. Deel ervaringen van jezelf of anderen. Bedenk van te voren wat voor doel je hebt met de informatie die je wil delen, en werk daar bewust naartoe. Je moet zelf ook vertrouwen krijgen in het delen. Het is een kwestie van proberen. Kijk wat het je brengt. Deel waar jij je goed bij voelt, als het maar van waarde is voor je doelgroep.

Toch liever voorzichtig?

Wat gebeurt er als je het niet aandurft om informatie te delen? Je doelgroep heeft vragen en zal op zoek gaan naar antwoorden. Maar als jij geen informatie deelt, waar komen ze dan terecht met hun vragen als ze op internet gaan zoeken? Bij de concurrentie. Bij andere ondernemers die het wel aandurven. Terwijl jouw aanbod misschien wel beter aansluit op de behoefte van je doelgroep. Het is immers jouw specialisme. Maar door niets te delen, blijf jij onzichtbaar.

Wat kan je dan delen?

Je hebt meer kennis in je hoofd dan je je voor kunt stellen. Wat voor jou logisch of alledaags is, kan voor een ander abracadabra zijn. Iets waar hij nog nooit bij stil heeft gestaan, terwijl het voor jou zo voor de hand liggend is. Op je website, nieuwsbrief of social media geef je als het ware een voorzetje, je wekt de interesse. Je voedt deze interesse door regelmatig iets te delen.
Nogmaals, je hoeft hier echt niet alles weg te geven. Maar als de interesse uiteindelijk groot genoeg is, zal er behoefte zijn aan meer: jouw aanbod. Een programma, een training, een dienst of een product dat de oplossing kan zijn.

Delen maakt dankbaar

Wat hebben we in de afgelopen jaren veel kennis opgedaan. Kennis die anderen met ons hebben gedeeld. Soms in de vorm van een opleiding, een online of offline training, een cursussen of workshop, maar ook heel veel gratis artikelen en downloads. Er zit zoveel kennis en informatie in ons hoofd, informatie die jij misschien weer kunt gebruiken. Ook wij hebben dus nog een schat aan informatie te delen. Het idee dat we onze lezers, onze doelgroep iets kunnen en mogen leren, maakt ons juist heel erg blij. Er is niets zo leuk als anderen inspireren en verder op weg helpen. Als we horen dat we iemand hebben geholpen met een verhaal dat we eerder hebben gedeeld, dan geeft dat ontzettend veel voldoening. Alleen daar zouden we het al voor doen. Maar ook wij werken met onze artikelen en nieuwsbrieven naar een doel.

Van Gezocht naar Gezien

Afgelopen voorjaar hebben we een training gegeven. Van Gezocht naar Gezien in 2016. In maart zijn we aan de slag gegaan met een enthousiaste groep vrouwen en 1 man, die elkaar én ons echt wisten te inspireren. Er was zoveel dynamiek in de groep. De deelnemersJolanda en Dorine werkten individueel aan de zichtbaarheid van hun bedrijf, maar er werd zoveel gedeeld, uitgedaagd, gevraagd en geholpen, gelachen en zelfs een beetje gehuild. Het was een hele waardevolle training, ook voor ons als trainers.

Dit willen we dolgraag nog een keer doen. Daarom gaan we in oktober opnieuw van start met onze training Van Gezocht naar Gezien.

Hier vindt je meer informatie over onze training. Mocht je vragen hebben, neem gerust contact met ons op!

 

– auteur: Dorine Tichelaar

>
Scroll naar boven