Hoe vind je je ideale klant….

In 2004 startte ik met mijn bedrijf. Ik besloot zoveel mogelijk diensten aan te bieden. Ik was bang klanten te missen.
Ik probeerde  personeelsdiensten aan het MKB aan te bieden, wilde hoger opgeleiden binden om zich te vestigen in de regio, jongeren begeleiden bij het vinden van een leerbedrijf en vrouwen motiveren om vanuit eigen kracht in actie te komen.

Het resultaat van een jaar lang ploeteren was: nul betaalde opdrachten. Ik deed van alles een beetje. Blonk nergens in uit.
Na enige tijd besloot ik om slechts één dienst in de etalage te zetten, namelijk: vrouwen motiveren om vanuit hun kracht in actie te komen. En later werden dat de ondernemende vrouwen… Doordat ik me nog meer op één dienst ging focussen, werd ik daar steeds beter in. Door mijn omgeving er over te vertellen, erover te spreken en dagelijks te werken met vrouwen ontwikkelde ik een expertstatus!

In de praktijk zijn er klanten die toch nieuwsgierig zijn naar wat ik nog meer in mijn winkel heb. Ze worden getriggerd door mijn ‘etalage’ en nemen de moeite om naar binnen te gaan en te vragen. En vragen vervolgens… doe jij ook….? Afhankelijk van de vraagstelling ga ik daar dan op in.

Kiezen voor een specifieke doelgroep is best moeilijk. Maak niet zomaar een keuze. Doe het weloverwogen en in kleine stappen.
Start met het analyseren van je huidige publiek. Wie trek jij aan? Analyseer bijvoorbeeld op:

  •   geslacht
  •   leeftijdscategorie
  •   gezinssituatie
  •   woon of werkregio
  •   karaktertrekken
  •   persoonlijke interesses
  •   lichamelijke conditie
  •   scholing
  •   algemene kennis
  •   beroepsgroep
  •   financiële situatie
  •   behoeftes
  •   beperkingen
  •   problemen
  •   wat valt je nog meer op?
  •   …

Je ideale klant is die klant waarmee jij het allerliefste werkt. Waar je graag een stapje extra voor zet. Die jou ook op waarde weet te schatten en respectvol met je omgaat. Die bereid is je rekening te betalen.

Het is de klant die je inspireert, waar je energie van krijgt, waar je niet aan hoeft te trekken om op 1 lijn te zitten. Als je met hem of haar werkt heb je er plezier in en lijkt alles makkelijker te gaan.

Vorm je letterlijk een beeld van die persoon en geef hem of haar een naam. Als je communiceert (online en offline) heb je letterlijk die persoon voor ogen. En ik kan je verzekeren; dat werkt super prettig.

Je potentiële klant zal zich herkennen in wat je zegt of schrijft en zich uiteindelijk tot jou aangetrokken voelen….. Ben je op zoek naar meer handvatten? Check dan mijn e-book ‘Trek de juiste klanten aan’.

>
Scroll naar boven