Stel je voor, daar staat ie dan: je ideale klant. Hoe zou het zijn als hij onvoorwaardelijk voor jou zou kiezen?
Wat zou er gebeuren als je niet meer met jezelf hoeft te leuren, maar dat hij recht op zijn doel afgaat?
Op jou!
Dat jullie direct een fantastische match zijn.
Als je de tips over doelen stellen hierna gelezen hebt, ben je in staat om meer gefocust te zijn en je niet af te laten leiden door de waan van de dag.
Een paar jaar geleden werd ik gegrepen door de prachtige metafoor van de badeend. Dobber jij als een soort badeend mee op de golven van de anderen, of trek jij je eigen plan.
Denk van tevoren goed na: Waar wil je naartoe? En waarom? Hoe ziet het er daar uit? Wie ontmoet je daar?
Zo bepaal je je eindbestemming, je toetst het adres in en je gaat op reis!
Doe je dat niet, dan blijf je een badeend die meegesleept wordt door de wind en de golven.
Duidelijke keuzes geven je richting, waardoor je vastberaden op pad kunt gaan. Bovendien word je wanneer je een doel hebt, creatiever van geest.
Een doel waar je je volledig aan committeert maakt dat je geen excuus hebt.
Je doel voelt als gezonde druk. Als je gaat voor vage doelen, dan heb je nog alle mogelijkheid om te ontsnappen.
Dat ben je aan het proberen, zonder je honderd procent te geven.
Ik daag je uit om jouw doelen zo SMART mogelijk te maken en iets concreets te doen. Het begrip SMART wordt verderop in dit verhaal uitgelegd.
Een haalbaar, maar uitdagend doel stellen doe je zo
Je hebt nu een helder beeld van waarom je doet wat je doet.
Ook weet je voor wie je het doet: voor jezelf en je ideale klant.
Nu wordt het tijd om doelen te stellen.
Doelen stellen geeft je richting. Zichtbaar zijn is geen doel op zich, het is een middel dat je in kunt zetten om naar je doelen toe te werken.
Een definitie van een doel is volgens de Dikke van Dale: ‘mikpunt, eindpunt van een reis, ruimte waarin je de bal moet zien te brengen; goal, datgene wat je wilt bereiken.’ Een doel is dus een belangrijk punt dat jij wilt bereiken binnen een gestelde periode.
Het formuleren van een doel is de eerste stap naar het behalen ervan. Je antwoorden op de waarom-vraag kunnen je helpen je doelen te bepalen. We stellen doelen aan de hand van de volgende vier elementen, jouw:
- bijdrage aan de wereld
- onafhankelijkheid
- persoonlijke voldoening
- financiële situatie
Het is goed om hier op te merken dat het formuleren van je doel niet vanaf dag één afgrond zal zijn. Het zal zelfs een tijd lang niet duidelijk voor je zijn. Zie het als een proces. Gesprekken met andere ondernemers kunnen hierbij heel verhelderend zijn. Maak anderen deelgenoot van je proces..
Jouw bijdrage aan de wereld
Wat is jouw doel om bij te dragen aan een betere, mooiere, gezondere of leukere wereld? Wat draag jij bij met jouw product of dienst?
En wat wil je daarnaast betekenen? Wat is jouw bijdrage in het leven van jouw klanten: een persoon, een team, het personeel van een bedrijf, een bruidspaar en hun gasten, een hele bevolkingsgroep of zelfs alle mensen over de hele wereld?
Bedenk dus niet alleen hoe, maar ook hoeveel mensen je zou willen helpen. Dit kunnen klanten zijn die ervoor betalen, maar denk ook eens aan mensen die je persoonlijk steunt. Iemand die je gratis helpt door vrijwilligerswerk of via een donatie aan een goed doel.
Spreek het met jezelf af en bewaak je grenzen. Je kunt niet iedereen helpen, maar stel jezelf hier wel bewust een doel. Spreek concreet met jezelf af wat en hoeveel je betaald of onbetaald gaat doen. Daardoor wordt het makkelijker om niet over die grens heen te gaan.
Als je weet hoe vaak je ja kunt zeggen, is het makkelijker ook af en toe nee te zeggen.
Jouw onafhankelijkheid
Stel je eens voor dat je helemaal vrij bent om alles zelf te beslissen, dat je volledig onafhankelijk bent, dat geld geen rol speelt en dat de mogelijkheden eindeloos zijn.
- Wat zou je dan doen?
- Wat is dan je ideale dag- of weekplanning?
- Welke werkzaamheden zou je doen?
- Welke taken zou je dan uit willen besteden?
- Waar zou je werken?
- Met wie zou je werken?!
Jouw persoonlijke voldoening
Wat wil je bereiken op het gebied van: ontspanning; plezier in je werk; passie; creativiteit; persoonlijke ontwikkeling; herkenning?
Vraag je eens af wat je nodig hebt om hiermee bezig te zijn. Hoeveel tijd en ruimte heb je nodig om die creativiteit te stimuleren? Misschien is er een bepaalde cursus die jij graag wilt volgen, een serie boeken die je wilt lezen.
- Misschien wil je meer tijd vrijmaken om met je gezin door te brengen.
- Ben je al heel lang van plan een bepaalde sport weer op te pakken?
- Wil jij een bijzonder iemand ontmoeten?
- Of wil je erkend worden voor je werk binnen bepaalde kringen?
- Is er een bepaalde prijs die jij graag wilt winnen?
- Wil je heel graag een speciale reis maken?
Dit zijn allemaal voorbeelden van doelen om persoonlijk, maar ook vanuit je bedrijf naartoe te werken.
Spreek zo concreet mogelijk met jezelf af wat je gaat doen.
Wat is ervoor nodig om die doelen te behalen?
Jouw financiële situatie
Wat zou jij het allerliefst willen verdienen? Hoeveel omzet en winst voor je bedrijf of inkomen voor jezelf zou je willen genereren?
Het is makkelijker een voorstelling te maken van de mogelijkheden van geld, dan van het hebben van geld zelf.
Dus vraag je eens af: Wat voor bedrag is er nodig om je dromen waar te kunnen maken, om je het leven te kunnen permitteren waar jij naar verlangt?
Wat voor investeringen zou jij willen doen in je bedrijf? Wat voor bedragen zijn er nodig om de groei te realiseren die jij voor ogen hebt?
Maak bij het stellen van financiële doelen altijd onderscheid in omzet en winst voor je bedrijf, en in inkomen voor jezelf.
- Spreek concrete, haalbare, maar wel uitdagende bedragen met jezelf af.
- Hou het niet wazig, maar noem exacte bedragen per maand en per jaar.
- Zet op papier hoeveel je per maand onder de streep gaat overhouden.
Hiervoor kun je het beste terugrekenen: hoeveel je netto per maand nodig hebt om van te leven; hoeveel uur je gaat werken; welk uurtarief haalbaar is.
Slechts een deel van je uren zal declarabel zijn. Als de helft van je gewerkte uren declarabel is, is dat veel!
Uit onderzoek onder zp’ers blijkt dat ze gemiddeld maar 460 declarabele uren per jaar maken. Dat wil zeggen: 38 uur per maand!
Wat zou dat betekenen voor jouw inkomen? Check eens bij je concurrenten wat hun uurtarief is door middel van een zoekopdracht in Google.
Het volgende rekenmodel kan helder maken of je idee financieel haalbaar is of niet.
Stel, je gaat maximaal 20 uur per week werken en in de schoolvakanties zo weinig mogelijk.
Je werkt bijvoorbeeld 42 weken per jaar: 42 weken maal 20 uur is 840 uur. Daar zullen er maximaal 420 van declarabel zijn.
Stel dat je minimaal € 1000,- netto nodig hebt per maand, dan moet je dus minimaal 12 maanden maal € 1000,- = € 12.000,- plus belasting (reken op 40%) en de kosten (afhankelijk wat je gaat doen) aan omzet halen.
€ 12.000,- plus 40% plus circa € 7.200,- kosten = € 24.000,- gedeeld door 420 is een uurtarief van € 57,- exclusief btw.
Ga je werken als communicatiedeskundige, dan is dit heel goed haalbaar.
Word je nagelstyliste, dan is het niet reëel.
Dit rekenvoorbeeld geldt alleen voor een ondernemer die op uurbasis werkt en geen marge heeft op goederen.
De kosten die je maakt zijn natuurlijk per bedrijf verschillend. Een secretaresse heeft doorgaans minder kosten dan iemand die zwaar moet investeren in een locatie of materiaal, zoals een fotografe.
Make it SMART
Maak voor het bepalen van jouw doelen gebruik van een vast systeem. Hier zijn op internet vele verschillende formules voor te vinden. Ik heb hier gekozen voor het SMART-model.
SMART staat voor:
Specifiek
Wat wil ik bereiken? Is de doelstelling duidelijk? Beantwoord de wie-, wat-, waar-, wanneer- en waarom-vragen.
Meetbaar
Onder welke meetbare voorwaarden is het doel bereikt? Met andere woorden: Hoe weet ik of mijn doel behaald is? Hoe kan ik dat zien, horen, voelen, meten en weten?
Acceptabel
Zorgt het doel voor de verandering die ik voor ogen had? Is het de juiste oplossing? Is er draagvlak voor?
Realistisch
Is het doel uitdagend, maar wel haalbaar en te behappen binnen de afgesproken termijn?
Tijdgebonden
Wanneer is het doel bereikt? Wat kan je binnen vier kwartalen, vier maanden, vier weken, vier dagen of vier uur doen om je doel te behalen?
Succes met het bepalen én halen van je doelen! Heb je hulp nodig of een stok achter de deur? Plan gerust een gratis strategiegesprek met mij in.