Begin vorig jaar schreef ik een blog over het vinden van je ideale klant.
Ik vertelde dat doordat ik me nog meer op één doelgroep ging focussen, ik steeds zichtbaarder werd. Door mijn omgeving er over te vertellen, erover te spreken en dagelijks te werken met vrouwen, ontwikkelde ik een expertstatus!
Deze week had ik een sessie met een doorgewinterde onderneemster. Zij draait al wat jaren mee. Heeft een mooie omzet en prima klanten. Experimenteert met uitingen op social media.
En daar zat gelijk haar vraag: “wie is mijn ideale klant”… “omdat ik dat niet helder heb, weet ik ook niet waar ik het over moet hebben op social media”…. Om maximaal impact te hebben op die persoon. “…. het drukt op mijn schouders dat niet te weten…”, “…ik heb het gevoel dat het mijn groei stagneert…”.
Wat ik haar geadviseerd heb, staat haaks op mijn advies om je ideale klant te beschrijven….
Ik ben met haar haar persoonlijke waarden verder uit gaan vragen. Die woorden die energie geven. Die belangrijk zijn in je leven en die, als ze er zijn, de beste versie van jou laten zien.
Lekker vaag hè. Ik schrijf er vaker over, maar ook voor mijn klant was dat niet helder genoeg.
Tot zij het ging ervaren.
Waarden geven richting aan je handelen.
Na de sessie, met als resultaat duidelijkheid over vervolgstappen in haar bedrijf en haar propositie, gaf ze letterlijk aan:
“Er is een last van mijn schouders gevallen”.
Daar doe ik het voor.
Het was nog echt niet mijn bedoeling om er wat over te zeggen, maar ik trappel van ongeduld … ik ben bezig met een super gaaf programma voor de wat meer ervaren ondernemers. Die, uiteraard, ook knelpunten ervaren. Die verlangen hebben verder te groeien. Te sparren met experts voor de volgende stap. In ontwikkeling.
Hoe en wat precies…
Wil je op de hoogte gehouden worden van de ontwikkelingen in die richting, stuur me even een berichtje. Zonder verplichtingen…. maar dan ben je wel de eerste die het hoort.
Succesvolle groeten,
Jolanda