De wereld verandert. De economische situatie brengt (financiële) stress met zich mee en onzekerheid. Dat voel ik ook als ondernemer. Deze tijd brengt ook veel. Ik ga terug naar de essentie. En neem initiatieven om op andere manieren samen te werken, te co-creëren. Soms noodgedwongen, maar vooral vanuit idealisme. Mij heeft het gebracht dat ik weer heel bewust een beroep heb gedaan op mijn creatieve denken. Daar krijg ik veel energie van en daardoor ontplooi ik nieuwe initiatieven.
In gesprekken met ondernemers ervaar ik een tweedeling. Enerzijds ondernemers die vasthouden aan het oude. En zich van daaruit staande proberen te houden. Aan de andere kant de ondernemers die experimenteren met nieuwe vormen van ondernemen. Die oor en oog hebben voor wat er “buiten” gebeurd. Ik onderscheid grofweg de Oude en de nieuwe ondernemers.
Oud ondernemen en nieuw ondernemen
Bij “oud” ondernemen denk ik aan: concurrenten, macht, controle, top-down, zoals het altijd was en angst om je eigen plek te verliezen. Maar ook aan telefonische acquisitie (koude acquisitie), mailings versturen, advertenties, old-boys-netwerkborrels.
Bij “nieuw” ondernemen denk ik aan: samenwerken, co-creëren, je eigen droomklanten formuleren, uitgaan van eigen kracht en talent. Jezelf zichtbaarmaken door te specialiseren en kennis te delen.
Acquisitie is gevoelsmatig een woord dat past bij het “oude” ondernemen. Toch hoort het ook bij de nieuwe vorm. Acquireren is voor ieder bedrijf van levensbelang.
Hieronder geef ik je een aantal tips om vanuit dat “nieuwe” ondernemen te acquireren:
- Wanneer je een opdracht bijna hebt afgerond (of dat nu een workshop is, een vormgevingsklus, individuele coaching) evalueer. Neem de tijd, zodat je cliënt op kan schrijven en terug kan geen wat hij van je werk vond. Wat je eraan kunt verbeteren en wat er goed was. Vraag je klant of je deze feedback mag gebruiken voor op je website. Sluit daarna je activiteit af.
- Zorg ervoor dat je mensen om je heen verzameld die je informatie interessant vinden en help ze verder. Door tips en adviezen te geven.
- Realiseer je dat jouw klant wellicht wacht op een prachtig aanbod van jou voor een vervolg. Zorg er dus voor dat je met je klanten in gesprek blijft. Het is veel gemakkelijker om een klant te houden, dan steeds weer voor nieuwe te zorgen. Aandacht is daarbij het toverwoord!
- Zoek mensen waarmee je kunt gaan samenwerken.
- Maak in je agenda ruimte voor workshops, ook al heb je nog geen deelnemers. En publiceer die op je site. Dit is een stok achter de deur om naartoe te werken.
Maar bovenal: maak je eigen plan. Beschrijf je ideale werkweek en werk daarnaar toe!
Linda Commandeur over het Acquisitiebord:
Onrust in mijn hoofd: “Hoe krijg ik die droomklant binnen? Welke klanten moet ik nog nabellen? Welke offertes heb ik uitstaan? Ik moet wel aandacht besteden aan mijn ambassadeurs. Ik word geleefd door alles wat er op me afkomt.” Zo was de situatie voor ik Jolanda ontmoette en ging werken met het acquistiebord. Ik ben namelijk niet van de Excel-bestandjes, heb geen CRM-systeem en mijn mailbox is een chaos. Tegelijkertijd wil ik graag overzicht en ben ik gek op post-its. Met mijn agenda bij de hand ben ik het acquisitiebord gaan vullen. De plakkers vulden gestaag het bord: een aantal bij eerste gesprek, een hele rij bij ambassadeurs, een groepje bij samenwerkingspartners en een heleboel bij de opdrachten die ik uitvoer. Wauw! Mijn hele bedrijf liet zich langzaam zien op het acquisitiebord! Dat leverde ook inzicht op: wat doe ik met al die lopende opdrachten? Kan ik wel zoveel tegelijk aan als ik het goed wil doen? Moet ik opdrachten laten lopen? Liever niet! Zal ik samenwerkingspartners zoeken? Ineens is er overzicht en zijn er vragen voor de toekomst. Wat wil ik? Waar wil ik met mijn bedrijf naartoe? En dat door zo’n eenvoudig systeem als het acquisitiebord. Geen hogere wiskunde, maar heel intuïtief aan de slag. Heerlijk! Dit past precies bij mij. Bedankt Jolanda!
Linda Commandeur, www.gewooncommandeur.nl
Als je worstelt met de vraag: “HOE doe ik dat dan allemaal?” en “Waar begin ik?”, kijk dan ook eens naar het volgende. Ieder mens leert op een andere manier. Pas daar dan ook je activiteit bij aan. De een kijkt graag de kunst af. Zoek dan iemand die je voorbeeld is en laat je inspireren. Het is niet plezierig om 1-op-1 te kopiëren. Maak er uiteraard wel je eigen verhaal van. Een ander participeert liever. Zoek ondernemers waar je mee kunt sparren. Wissel gegevens uit, zoek naar gezamenlijke belangen etc.
Als je bij voorkeur blijft “hangen” in het vergaren van kennis, ga dan over tot schrijven en raap de moed bij elkaar om je kennis te delen. Oefen je graag in een veilige omgeving? Ga dat doen! Organiseer een (veilige) bijeenkomst. Leer en maak stappen door te doen. Ga jij voor het ontdekken? Haal je inspiratie dan uit mensen waar jij je prettig bij voelt. Die jouw kijk op zaken delen.