Het brein van je potentiële kopers beïnvloeden

Gewoon een overdenking. Ik ben benieuwd of jij hier een mening over hebt. Of jij onderstaande principes gebruikt. Of dat je er ver van blijft.
Wil je het delen?

Een paar weken geleden las ik in de consumentengids een interessant artikel over het brein. Was ongeveer van de volgende strekking;
Ons brein is briljant… maar soms helpt ons brein ons niet altijd bij het nemen van de juiste beslissingen. Kunnen we het brein lichtelijk beïnvloeden.

Framen

Een Amerikaanse verkoopster verkocht koekjes aan de deur voor het goede doel. Één van hen verkocht beduidend meer koekjes dan de anderen. Hoe dat kwam? Bij elk huis waar ze aanbelde, vroeg ze eerst om een donatie van 30.000 dollar voor het goede doel. Die kreeg ze natuurlijk nergens. Maar vervolgens vroeg ze of je dan welk koekjes wilde kopen, en dat was dan meteen raak. Naast dat grote bedrag lijkt het bedrag voor de koekjes peanuts. Zo werken onze hersenen nu eenmaal.

Een euro is niet altijd een euro

Ook al kunnen we nog zo goed rekenen, onze hersenen laten het vaak afweten als het om geld gaat. Twee plus twee is doorgaans vier, maar zodra het om euro’s gaat, rekent ons brein op een andere manier. Zo rijden we graag een paar kilometer om als bij een andere pomp de benzine goedkoper is en we zo op een volle tank een paar euro kunnen besparen. Maar als we in een winkel een laptop zien van rond de 1000 euro dan gaan we niet terug naar in winkel waar ‘ie 5 euro goedkoper was.

We kijken naar de korting, niet naar de prijs

Gek he. We zijn zo gefocust op het prijsverschil met de oorspronkelijke prijs… dat we ons niet meer afvragen of die oorspronkelijke prijs wel reëel was. Let maar eens op de aanbiedingen in supermarkten. Twee voor de prijs van 1. Maar de vraag is of je werkelijk 50% goedkoper uit bent…

Gratis

Wat helemaal verleidelijk is, is om het woord “gratis” te gebruiken. Daar zijn we gek op. 1 plus 1 gratis, werkt dus beter dan 2 voor de prijs van 1.
Gratis verzenden, gratis proefpakket, de eerste drie maanden gratis… ga zo maar door.

Het adam en eva probleem

Onze hebberigheid zorgt er ook voor dat we alleen maar oog hebben voor voordeel op de korte termijn. We krijgen liever 1000 euro vandaag, dan 1100 euro over een jaar. Daar maken bedrijven gebruik van. Neem maar eens de aanschaf van een zwembad. Dat is best te doen. Maar dan kom je erachter wat het kost om het water helder te houden…

Slim gebruik van taal

Boerenbrood, zongerijpte tomaten, ambachtelijke friet. Het klinkt allemaal aantrekkelijk… maar wat zegt het eigenlijk.

We zijn allemaal een beetje bang

Onbewust is ieder mens erg bang voor verlies. Het loont dus om in te spelen op diepere gevoelens. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het feit dat veel Nederlanders meedoen aan de Postcodeloterij omdat ze bang zijn buiten de boot te vallen als de rest van de straat een prijs wint.

Ben benieuwd wat jij nu al bewust toepast…
Laat me weten.
Fijne dag!

>
Scroll naar boven