jolanda in gesprek met klant

Hoe je meer omzet gaat binnenhalen en toch dicht bij jezelf blijft


Een schokkende uitkomst…. Als je te weinig klanten hebt, zijn er twee mogelijke oorzaken. Ik heb dit de afgelopen jaren uitvoerig onderzocht. Dit is de schrijnende conclusie.

En dit gaat bij 80% van de ondernemers mis….

Nieuwsgierig?

Ben je benieuwd wat de twee oorzaken zijn?

Hier komen ze.

1. De waarde van je product of dienst is niet duidelijk

Bij 80% van de ondernemers is het niet duidelijk genoeg wat ze doen en hoe waardevol dit product of de dienst is. Je potentiële klant “voelt” het niet. Heeft geen behoefte of urgentie.

Als voorbeeld een klant die mij vroeg haar leiderschapstraining te promoten. Een prachtige training. Maar dan kan ik niet mee op de proppen komen. Het kost tijd en moeite om je potentiële klant mee te nemen in je verhaal. Om te bewegen van: huh? Heb ik een probleem dan… naar: wow! Ik weet zeker dat dit de oplossing is voor iets waar ik al langere tijd tegenaan loop.

Vraag aan jou: neem jij je klant voldoende mee? Of confronteer je je klant teveel met dat wat je wil slijten.

2. Je bent niet zichtbaar genoeg

Lekkere open deur? Kan zijn. En toch ligt hier vaak het antwoord. Zichtbaarheid is de essentie om gevonden te worden. Met onderstaand lijstje kan ook jij je zichtbaarheid als ondernemer zien groeien.

15 fijne tips om je online en offline zichtbaarheid te vergroten

  1. Ga voor een nominatie ;-). Kun je ook lekker je expertstatus mee vergroten.
  2. Bewust netwerken: in het gezichtsveld van je potentiële klanten.
  3. Maak op de juiste manier gebruik van social media: niet om te verkopen, maar om mensen te leren kennen. Zorg dat je aardig gevonden wordt.
  4. Organiseer een bijeenkomst en nodig je doelgroep daarvoor uit, maar bezoek ook andere bijeenkomsten die interessant zijn voor je doelgroep.
  5. Verstuur waardevolle nieuwsbrieven.
  6. Geef iets weg op je website dat van waarde is voor je potentiële klant, bijvoorbeeld een e-book met praktische tips en zorg dat de download-knop direct zichtbaar is op de website.
  7. Bezoek beurzen, bij voorkeur als bezoeker.
  8. Vraag enthousiaste klanten en contacten om referenties op je website of social media.
  9. Zorg ervoor dat je website optimaal vindbaar is via Google en Bing (SEO – Search Engine Optimization).
  10. Maak gebruik van filmpjes op je website en social media.
  11. Neem regelmatig contact op met je bestaande klanten, toon interesse, doe iets onverwachts – stuur een kaartje.
  12. Stuur een persbericht naar de media als er nieuws is binnen je bedrijf.
  13. Geef webinars, met waardevolle informatie, om vertrouwen op te bouwen.
  14. Sluit je aan bij een netwerkorganisatie, toon interesse en investeer in de contacten….   
    Maar bovenal:
  15. Lever buitengewone service; service waarover gesproken wordt!

De afgelopen twee jaar heb ik extreem veel geëxperimenteerd met het geven van webinars. En ik vind dat een must voor die ondernemer die zichzelf serieus neemt. Wil je weten hoe dat voor jou zou kunnen werken? Voel je je aangesproken door de titel? Mag je agenda wel wat meer gevuld? Meld je dan snel aan. Wij (Dirkje en ik) leggen je exact uit wat webinars voor jou kunnen betekenen en hoe je het gemakkelijk aanpakt.

>
Scroll naar boven