In welke fase zit jij?

Je hebt veel fases waar je doorheen gaat. Als mens, als werknemer en dus ook als ondernemer. Soms vlieg je door deze fases, soms blijf je er langer in hangen voordat het voor je duidelijk is hoe je verder kan. In deze blog ga ik in op de eerste twee ondernemersfases. In welke fase zit jij?

Fase 1:
Ik weet al waar het eerste jaar van mijn ondernemerschap finaal door misging.
Ik had geen aanbod.
Omdat ik het niet zo moeilijk vind om in contact te komen met mensen, netwerkte ik me een slag in de rondte.
Ik voerde fantastische gesprekken.
Daarna zat ik helemaal hieperdepieper in de auto: dit was het leukste gesprek ooit!

En vervolgens bleef het stil … een week, twee weken, drie weken.
Het bleef eigenlijk altijd stil. Een leuk gesprek is dus niet genoeg. Daar kwam ik een jaar later en 60.000 kilometer verder achter. 

Ik weet nu drie dingen na het 'afronden' van deze fase:

  1. Ik had niet goed geluisterd
    Wie had ik werkelijk tegenover mij? Wat was dat voor persoon? Op basis waarvan besliste hij, was hij überhaupt een beslisser? Gaf hij mij gewoon een goed gevoel en was hij helemaal niet van plan om iets van mij af te nemen? Of was hij calculerend en had ik met feiten en cijfers moeten komen? Ik ging vaak veel te veel uit van mezelf en hoe ik zelf denk.
  2. Er was helemaal geen pijn of verlangen
    Mensen nemen beslissingen of doen aankopen omdat ze pijn of verlangens hebben. Hebben ze die niet, dan volgt er gewoon geen actie.
  3. Ik had niet goed nagedacht over mijn doel
    Ik had niet van tevoren bedacht waar ik minimaal de deur mee uit wilde gaan. Ik had ze geen aanbod gedaan … Helemaal niets van dat alles. Ik had alleen maar een leuk gesprek gevoerd. En dat is niet genoeg om je schoorsteen te laten roken.

Fase 2:
Weet je wat nu zo grappig is… ik heb steeds meer ondernemers aan tafel die dit ook allemaal hebben meegemaakt. En de gelukkigen onder hen mogen inmiddels niet klagen over aanloop. Klanten weten hen te vinden. En dat is mooi. Maar is dat goed genoeg?

Vorige week heb ik meerdere geweldige ondernemers gesproken tijdens de klantenlunch die ik georganiseerd had. (Zo leuk om mijn klanten en team aan elkaar voor te kunnen stellen!) Deze geweldige ondernemers zijn best druk. Kennen hun waarde… en hebben een verlangen… om weer verder te groeien. Omdat ze als mens gegroeid zijn.

In deze tweede fase denk je steeds vaker:

  1. Ken ik mijn waarde?
  2. Ik ben al best een tijdje bezig...
  3. Ik vind eigenlijk dat ik meer zou mogen verdienen...
  4. Ik heb het druk en daardoor geen tijd om "aan" mijn bedrijf te werken…

Ik ben benieuwd in welke fase jij zit.