De afgelopen weken heb ik je voorgesteld aan vier types ondernemers. De “probeerstand”, de “wachtstand”, de “wilstand” en de “zijnstand” ondernemer. Ik kan je zeggen; die “zijnstand” voelt heel plezierig. Je ervaart een “flow” en dat gun ik jou ook!
Afgelopen week ontmoette ik Nathalie Minkman, enthousiast trainer, coach en spreker. Zij heeft onlangs een prachtig blog geschreven over die “zijnstand”. Haar blog heet: ben jij een sterk merk?
In overleg met haar stuur ik je hieronder de inhoud van het blog. Uiteraard ook te vinden op haar eigen site. Hiermee geeft Nathalie een belangrijke tip om de ‘zijnstand” te bereiken. www.nathalieminkman.nl.
Het merk Ik!
Wat gebeurt er met je als je volledig jezelf bent en precies doet wat er bij je past? Wat gebeurt er met je en wat levert het je op? Wat is de winst die er te behalen valt? Ben jij in staat jezelf als een merk in de markt te zetten? Als het antwoord “ja” is doe jij je dagelijkse werkzaamheden vanuit een vanzelfsprekendheid en doe je het moeiteloos. Toch? Je opereert in situaties waarin jij je volledig op je gemak voelt, vol zelfvertrouwen en volledig in je element. Jij zit helemaal lekker in je vel en kunt dingen doen vanuit een innerlijke rust.De waarde en erkenning voor jou, als jij echt doet wat je leuk vindt, zal ook vele malen groter zijn. Deze waarde is voor iedereen zichtbaar. Omdat de waarde zo zichtbaar is zullen er ook meer kansen aangereikt worden. Je wordt dus ook sneller beloond voor je werk en inzet.
Jezelf neerzetten als merk, levert meer plezier, waardering, motivatie en kansen op. Logischerwijs zal je vanuit deze positie ook sneller je doelen bereiken. Je bedrijf zal als het ware vanzelf de goede kant opgaan. Het is net of je de juiste kansen, mensen en mogelijkheden aantrekt, als een magneet!
Heb jij voldoende onderzoek gedaan om je kernwaarden te ontdekken? Jouw kernwaarden en tegelijkertijd de kernwaarden van je onderneming? Alle grote denkers uit de geschiedenis, de klassiekers als Aristoteles, Confucius, Plato, Goethe en Jung, zijn het erover eens dat in persoonlijke ontwikkeling, zelfkennis het belangrijkst is. Om je bedrijf als merk in de markt te zetten zal je als eerste stap op zoek kunnen gaan naar “het merk ik”. Dit zelfonderzoek kan je op verschillende manieren uitvoeren. Ieder heeft hierin zijn eigen voorkeuren. Verleidelijk om te denken dat jijzelf de grootste expert bent. Als iemand weet hoe jij in elkaar zit, ben jij het wel, zou je zeggen. Dus, stap 1, een goed gesprek met jezelf in de spiegel. Ben jij wel objectief genoeg? Sommige kwaliteiten zijn voor jou zo logisch dat jij je bijna niet kan voorstellen dat een ander ze niet heeft.
Je kunt ook eens een rondje doen bij je partner, vrienden, familie. Met deze tweede stap kan je alweer verder geholpen worden. Deze mensen bekijken jou al meer vanuit de buitenkant en houden rekening met je binnenkant. Zullen zij objectief genoeg zijn?
De veelal laatste stap die de 10% succesvolle ondernemers vandaag de dag nemen is het samenwerken met een professionele coach. Een coach is getraind om je buitenkant goed waar te nemen. Stelt heldere en opbouwende vragen over je binnenkant en heeft veel technieken en geduld om jou zelf te laten ontdekken waar jouw kernkwaliteiten zich bevinden. En mochten er tijdens deze zoektocht stiekem wat valkuilen om de hoek komen …
Een goede coach is in staat om je deze te laten zien en ze om te zetten in een voor jou misschien wel hele nieuwe kernkwaliteit…
Verlangen
Tip van Nathalie is kortweg: KEN JEZELF! En bouw daarmee een sterk merk op!
Herken je je nog niet in de “zijnstand” ondernemer? Maar zoek je wel naar deze “staat”? Zodat ondernemen je veel makkelijker af zal gaan?
Al heel veel ondernemers heb ik geholpen om hun merk sterker neer te zetten. Waarom jou niet?! Soms doe ik dat individueel, in een groep, 1 of 2 dagen of anders.
Om te onderzoeken of het voor jou werkt, bied ik het volgende aan: In februari 2014 stel ik voor twee lezers van mijn nieuwsbrief een GRATIS sessie beschikbaar. Een sessie van een half uur, via de telefoon. Tijdens deze sessie kunnen we achterhalen in welke ondernemersstand je staat en wat je grootste uitdaging is. Maar het is uiteraard ook mogelijk andere ondernemersvraagstukken voor te leggen. Het enige wat je hoeft te doen, is mij een mailtje te sturen en aan te geven dat je gebruik wilt maken van de gratis sessie.