Krantenartikelen verzamelen

Ik heb bewaarlaadjes.
Van die laadjes waarin alle spullen liggen die waardevol zijn.
Het bewaren waard.
In een laadje liggen allemaal dingetjes van de kinderen.
En een “over mij” la.
In die la liggen krantenartikelen over mij.
Uit de periode dat ik nog af en toe een modeshow liep.
En een persmomentje van toen ik voor mezelf begon.
En iets toen ik de titel van zakenvrouw van Flevoland kreeg.
En nog meer nieuws over de lancering van het Acquisitiebord en over mijn boek.

Stuk voor stuk persmomentjes

Kost niets. Levert je een hoop plezier op.
Klinkt misschien mega old school…
Maar nog o zo effectief.

Want geloof het of niet. Naast alle dynamiek en mogelijkheden van de moderne media blijven de traditionele media een belangrijke rol spelen.
Ondanks dat hun marktaandeel afneemt, zijn er nog steeds miljoenen mensen die een abonnement hebben op een of meer van de ouderwetse gedrukte kranten.

Onderschat de kracht en het bereik van de gratis verspreide huis-aan-huiskranten niet

Bijna ieder Nederlands gezin krijgt elke week een of meer van dit soort bladen in de bus, en meer dan de helft van alle Nederlanders lees die ook trouw elke week.

Op 11 mei komt Charlotte Landman van Lobster.PR. Ze vertelt ons hoe je free publicity in kan zetten voor jezelf en je onderneming. Ben je ook benieuwd? Laat het me weten via mail.

Tips om je persbericht te schrijven

Mocht je enthousiast geworden zijn over de gedachte om in de krant te komen, dan heb je hier alvast wat tips voor het maken van een persbericht. Hier moet dat ongeveer aan voldoen (om het de redactie zo gemakkelijk mogelijk te maken):

  • Begin je persbericht duidelijk. Geef aan dat het om een persbericht gaat. Schrijf duidelijk “persbericht” bovenaan je bericht. Vermeld ook de datum en de plaats.
  • De kop moet in 1 zin de boodschap samenvatten die je met het bericht wilt overbrengen. Je kunt eventueel een onderkop gebruiken om je kop te verduidelijken, maar vermijd lange zinnen. Probeer het bij maximaal vijf woorden te houden.
  • In de introductie, ook wel lead genoemd, staat de belangrijkste informatie.
  • Hou het kort: wie, wat, waar, wanneer en waarom. Na het lezen van de introductie moet duidelijk zijn waar je bericht over gaat. Hou de introductie tussen de dertig tot vijftig woorden.
  • Na de intro volgt een verdere uitwerking. Vermeld nogmaals het belangrijkste nieuws, maar geef meer toelichting en achtergrondinformatie en plaats de informatie in de juiste context.
  • Een persbericht sluit je af met een noot voor de redactie. Hierin geef je aan waar een journalist of redacteur meer informatie kan krijgen. Geef namen, emailadressen en telefoonnummers op en verwijs naar je website voor meer informatie. Meestal staat deze noot los van het bericht. Gebruik voor de duidelijkheid een aantal witregels of een horizontale lijn. Geef ook aan dat deze informatie niet voor publicatie bedoeld is. Je wilt natuurlijk niet dat persoonlijke contactgegevens worden overgenomen in de media.
  • Onderwerpen waar je over zou kunnen schrijven zijn: de start van je bedrijf, grote veranderingen in je bedrijf, interessante dingen die je gaat organiseren, samenwerkingen en verder alles wat nieuwswaarde heeft.
  • Het is ook handig om de krant door te spitten waar je zou willen staan. Welke artikelen worden daarin opgenomen? Wellicht inspireert dat je om je eigen bericht te maken.
  • Maak het de journalist zo gemakkelijk mogelijk. Voeg een foto toe bij je bericht van minimaal 300 dpi. Daarbij is het belangrijk dat de foto rechtenvrij is, of dat de naam van de maker erbij staat.

Tijd om jouw bewaarlaadje te vullen!

>
Scroll naar boven