Hoe je je netwerk meeneemt in je marketingkalender…

Wauw! Al ruim 300 ondernemers hebben de afgelopen twee weken de marketingkalender voor een Overzichtelijk en Zichtbaar 2016 gedownload. Jij ook? Ben je ook al aan de slag gegaan met de eerste 4 tips die we voor de jaarwisseling aan je stuurden?

Vandaag geven we je weer 2 tips om de kalender verder in te vullen. En aan het eind van dit bericht hebben we NOG een leuke verrassing voor je! Maar eerst willen we het even hebben of het bijhouden van je netwerk.

Het belang van je online en offline netwerk
Een goed onderhouden netwerk van zakelijke of persoonlijke contacten is belangrijk voor jou, als ondernemer of marketeer, om jezelf en je bedrijf te presenteren en in beeld te blijven bij potentiële klanten of leveranciers. Maar daarnaast is het netwerk er ook om wijzer van elkaar te worden, elkaar te helpen bij vraagstukken, samenwerkingen aan te gaan, ideeën en mogelijkheden te delen of te onderzoeken. Netwerken is geven en nemen. Je moet zelf ook bereid zijn je contacten een helpende hand toe te steken, informatie of tips te delen of anderen aan elkaar te koppelen.

Marketing van nu draait om geven en delen, om het maken van verbinding met je netwerk. Deel informatie die ertoe doet, voor een ander van belang is. De basis van een goed netwerk is vertrouwen. Vertrouwen opbouwen kost tijd en energie. Door het delen van de juiste kennis, informatie en contacten bouw je vertrouwen op binnen je netwerk.

Tip 5: Breng je online netwerk in kaart
Social media is geen verkoopkanaal, het is echt een sociaal netwerk, een plek om je contacten te onderhouden en vertrouwen op te bouwen. Je kunt elkaar online ontmoeten, elkaar beter leren kennen, op de hoogte te blijven van elkaar, je bekendheid vergroten, informatie en meningen uit wisselen, vragen te stellen, maar vooral veel met elkaar te delen.

Breng voor jezelf in kaart waarvoor je (welke) sociale media kunt en wilt gebruiken. Sluit je aan bij groepen en discussieer mee over onderwerpen waar je veel van weet. Plan ook dit in op je kalender.

Tip 6. Plan offline netwerkbijeenkomsten in
Ga met mensen om. Stap op ze af. Met een open houding, niet om te verkopen, maar om te delen. Netwerken kan overal en altijd. De volgende gelegenheden zijn bij uitstek geschikt:
  • congressen, workshops en seminars
  • borrels en recepties binnen en buiten het eigen bedrijf
  • opleidingen, trainingen en cursussen
  • een vak- of regionaal netwerk van professionals
  • beurzen en markten

De inventarisatie van je netwerk is de basis om aan nieuwe klanten te komen. Zie je netwerk als de landbouwer: bewerk je land: bereid het voor, zaai, voedt, bescherm, pas daarna kun je oogsten. Zo werkt het ook met jouw bedrijf, met jouw product of dienst en met je netwerk.

Zorg dat je netwerkcontacten jouw boodschap kennen en begrijpen, regelmatig wat van je horen en zien, zodat ze deze kunnen delen binnen hun netwerk en anderen met jouw in verbinding kunnen brengen. Plan de netwerkbijeenkomsten dus ook in op de marketingkalender zodat je goed voorbereid op pad gaat.

Naast bovenstaande twee tips om de marketingkalender te vullen, krijg je vandaag ook nog 10 tips om optimaal gebruik te maken van je netwerk. Doe er vooral je voordeel mee!

10 Gouden tips om een fijn netwerk op te bouwen
1. Het allerbelangrijkste bij het netwerken, is ook datgene waar we allemaal wel eens moeite mee hebben: LUISTEREN. Luister naar je gesprekspartner. Niet alleen met je oren, kijk ook naar lichaamstaal. Begin niet meteen te vertellen wat jij te bieden hebt. Luister eerst eens wat de ander te vertellen heeft.

2. Zoek contact met mensen die bij je passen. Leg een netwerk aan van mensen waar jij een klik mee hebt en plezierig mee om gaat. Dit zorgt ervoor dat je elkaar beter begrijpt. Je ziet wat de ander nodig heeft en andersom. Toon oprechte interesse. Vertrouwen is ook hier weer het sleutelwoord.

3. Tijdens het netwerken verzamel je heel wat visitekaartjes, maar doe je daar ook wat mee? Zorg dat je een systeem hebt, een vaste handelswijze, om die visitekaartjes meer waarde te geven. Het Acquisitiebord is bijvoorbeeld een handig hulpmiddel hierbij.

4. Formuleer voor jezelf wat jij nodig hebt voor je naar een netwerkbijeenkomst gaat. Wil je iemand in het bijzonder ontmoeten of spreken? Wil je iets delen met je netwerk? Heb je een vraagstuk waar je iemand over wil spreken? Spreek met jezelf in ieder geval 1 doel af voor iedere netwerkbijeenkomst.

5. Netwerken begint met meedenken met de ander. Zet jezelf op een tweede plek. Besteed tijd, energie en vooral aandacht aan je gesprekspartner. Kijk diegene aan en hou de aandacht erbij. Zorg dat je bewust bent van waar jij je aandacht bij hebt. Misschien kun je de ander meteen helpen, een tip geven of koppelen aan iemand anders in je netwerk.

6. Zorg dat je een goede naam krijgt, hebt en houdt. Dit doe je door vertrouwen op te bouwen, je woord te houden en geen misbruik te maken van het vertrouwen van je netwerk. Netwerken is lange termijnwerk.

7. Zorg dat je de volgende dag even contact hebt met degene die je tijdens de netwerkbijeenkomst gesproken hebt. Bijvoorbeeld via e-mail, social media of telefonisch. Bedank je contact ook voor het prettige gesprek dat jullie hebben gevoerd.

8. Spreek waardering uit wanneer je een tip krijgt. Ook als je er zelf niets mee kunt. Wellicht kun je er iemand anders blij mee maken.

9. Complimenteer. Iedereen houdt van positieve aandacht. Je kunt iemand laten groeien door ze een welgemeend compliment te geven. Een goede relatie bouw je op door elkaar te laten weten wat je in elkaar waardeert. Geef daar dan ook regelmatig uiting aan.

10. Zorg dat je je prettig voelt in hoe je jezelf presenteert. Met je kleding, uiterlijke verzorging en je uitstraling. Wees netjes en verzorgd, maar doe je vooral niet anders voor dan je bent. Als je je niet goed voelt bij wat je draagt of hoe je er uit ziet, dan straal je dat uit, je komt onzeker over. Je gesprekpartner zal dat ook oppikken. Wees dus gewoon jezelf, dan ontmoet je ook mensen die het beste bij jou passen.

We hopen je met de 2 tips voor de marketingkalender en de 10 Gouden tips om een fijn netwerk op te bouwen, weer een stukje vooruit te helpen om zichtbaarder te worden in 2016.

Vindt je het toch lastig je marketing op orde te brengen en je zichtbaarheid te vergroten? Komende week ontvang je van ons nog een cadeautje, voor de snelle beslisser. Hou je mailbox dus goed in de gaten!

Succesvolle groeten,
Dorine en Jolanda

Ps. Mocht je de Marketing Kalender nog niet hebben gedownload, dan kan dat natuurlijk alsnog via deze link.
Misschien ken je nog iemand die ook geholpen zou zijn met onze marketingkalender en bijbehorende tips om deze in te vullen? Voel je vrij om het bericht te delen met je omgeving.
>
Scroll naar boven