Ondernemerslessen wandeling ‘De 9 straatjes’ Amsterdam

Ongelofelijk hoeveel ondernemerslessen er in die korte wandeling door De 9 Straatjes zitten.
Dit is wat me zoal opviel:

Zo kwam ik langs een snackbar, Fabel friet, waar de aardappelen keurig in de etalage liggen. Zo geef je de consument niet direct het beeld van een vette hap, maar leg je de nadruk op de oorsprong… de gezonde aardappel.

Dat zag ik ook bij een pizzatent verderop. De etalage lag vol met gember, paprika, tomaten, champignons en knoflook. Hoe aantrekkelijk kan je etalage zijn.

En dat is gelijk de vraag aan jou….
Hoe aantrekkelijk is jouw etalage?
Loopt het water je ervan in de mond?

Wat me ook opviel is de rijen voor de deur. In de rij staan voor een kop koffie of een broodje… en waarschijnlijk niet omdat dat het goedkoopste bakje of hapje is…echt … de benen hingen letterlijk buiten boord. En weet je welk effect dat heeft? Dat er nog meer mensen nieuwsgierig worden en zich achter aan in de rij aansluiten. Deze uitbater is er uitermate goed in een “fear of missing out” gevoel te creëren. En… als er zoveel mensen staan, zal het wel bijzonder goed zijn.
Op welke manier laat jij zien dat je het waard bent om naartoe te gaan?

En hoe komt het dat er in sommige winkels nauwelijks publiek komt… dat kan een kwestie zijn van de juiste verlichting plaatsen. Je kijkt er af en toe wat “donker” in. Alsof er niemand thuis is. En dan loop ik snel je deur voorbij.
Wat heb jij uitgelicht?
Is je handeltje voldoende zichtbaar en toegankelijk?

Tot slot sta ik altijd weer versteld van de diversiteit.
Een zaakje speciaal voor stropdassen, of een winkel met alleen maar maatwerkoverhemden.
Een expert in knopen…
Misschien voor deze tijd niet allemaal even handig gekozen, maar het geeft altijd wel de nodige stof tot nadenken.

Afgelopen week bezocht een oud klant mij. Hij heeft er destijds voor gekozen om in de verzekeringen te gaan met als specialiteit de tapijtindustrie. En je raad het al… juist die gekozen niche levert hem fans op. En doorverwijzingen.
Welke niche heb jij gekozen?
Of: waarin ben jij de specialist?

P.S. ik was in Amsterdam voor een podcast voor Saar (erg leuk magazine voor vrouwen van een bepaalde leeftijd). Barbara van Erp interviewde me over het onderwerp: Ondernemen na je 50e, waarom dat een goed idee is

>
Scroll naar boven