De 1e scheurtjes in een samenwerking

Bij bosjes heb je ze. Ondernemers die een paar jaar geleden gestart zijn. Vol enthousiasme. Vaak met z’n tweeën. Soms zelfs met drie of vier.

Aan inspiratie geen gebrek.
De ideeën rollen over elkaar.
De ene oplossing nog briljanter dan de andere.
Euh… twee jaar geleden dan.

Nu voelt het zo anders. De eerste scheurtjes in de samenwerking zijn zichtbaar.
Misschien ben je wel tot de conclusie gekomen dat jullie eigenlijk heel anders zijn. En dat dat regelmatig bijt.
Waar ging het mis.
En vooral …. hoe lossen we dit op?

In de ontwikkeling van organisaties zien we verschillende fases ontstaan.
Bij de start staan de neuzen dezelfde kant op. Het idee wordt omgezet in doen! Je verkoopt je eerste producten een doet er alles aan om de klant tevreden te stellen. Alle lampen staan op groen om te gaan groeien.

Die tweede fase gaat vooral over het verder vorm geven van groei. We starten met een aantal werkprocessen. We leren vooral. En verbeteren daar waar het mogelijk is. Er ontstaan nieuwe ideeën en producten. Je krijgt nieuwe klanten. De organisatie groeit, het aanbod groeit. Er komen mensen bij.
In de derde fase komt alles weer bij elkaar…… of niet.

Er is in ieder geval vaak behoefte om een duidelijke visie te ontwikkelen. Voor de eerste keer echt kijken naar de identiteit van je bedrijf. Er is behoefte aan duidelijkheid en een gedeelde ambitie. Ook is er behoefte om te kijken naar ieders plek in de organisatie. En je bewust te zijn van je eigen rol.

In gesprek blijven met elkaar. Doorvragen. En ook de vragen stellen die spannend zijn. Dat is belangrijk om met elkaar te blijven doen. Vroeg of laat komt bovendrijven wat er schuurt. Pak dat met beide handen op. Spanning is brandstof voor verdere groei!

Succes!

>
Scroll naar boven