Hoe zou het zijn als je altijd stof zou hebben om over te schrijven?
Wat zou er gebeuren als de verhalen altijd als vanzelf uit je pen vloeiden?
De volgende tips geven je alle inzichten die nodig zijn om je communicatie nog gemakkelijker te laten verlopen.
Je hebt een eigen bedrijf en een prachtig aanbod, waarmee jij zo veel mogelijk mensen wilt helpen en je brood wilt verdienen.
Je weet nu waarom je het doet, wat je boodschap is, wie je het allerliefst wilt helpen, waar je naartoe wilt werken en hoe je dat het best kunt doen.
Dat hebben we in de vorige mails allemaal ontdekt en omschreven.
Nu is het een kwestie van gewoon doen, toch?
Helaas is het niet zo makkelijk.
Je kunt nog zo’n mooi aanbod hebben, als je ideale klant het niet kan vinden zal het je helemaal niets brengen.
Met mond-tot-mondreclame kan je best een heel eind komen. Als je een aantal klanten hebt en je doet je werk beter dan verwacht, dan zullen je klanten ambassadeurs voor je zijn.
Maar de mensen die ze naar jou toe verwijzen kennen jou nog niet. De kans is vrij groot dat ze eerst op zoek gaan naar meer informatie op het internet. Ze willen je eerst leren kennen.
Ook mensen die nog geen link hebben met jou, maar wel rondlopen met een behoefte, zullen op zoek gaan naar antwoorden via internet of andere middelen.
Hoe zorg je er nu voor dat deze mensen, die voldoen aan het beeld van jouw ideale klant, bij jou terecht komen?
Het is van het grootste belang dat je zichtbaar bent voor je ideale doelgroep, via online en offline communicatie.
Delen om te ontvangen
Door het delen van informatie laat je zien dat je weet waar je over praat. Dat geeft vertrouwen.
Je doelgroep leert je kennen als je informatie deelt over je denkwijze, je werkwijze, je waarden en normen. Je bouwt op die manier aan een relatie.
En als je het opschrijft met een specifieke doelgroep in gedachten, zal er eerder een klik zijn met de individuele lezer die binnen deze doelgroep past. Hij zal zich aangesproken voelen. Hij zal zich herkennen in je verhaal en verlangen naar de oplossing die jij kan bieden.
- ‘Moet ik nu ineens al mijn kennis op internet zetten? De kennis waar ik meerdere jaren voor heb gestudeerd? Die ik heb opgebouwd door jarenlange ervaring?’
- ‘Dat kan ik toch niet zomaar weggeven aan Jan en alleman?’
- ‘Wat als mijn concurrent er met mijn kennis vandoor gaat?’
- ‘Als ik alles al gratis weggeef op internet, waarom zouden ze me er dan nog voor betalen?’
Dit zijn reacties die ik heel vaak hoor als ik het heb over informatie delen.
Het zijn ook echt heel begrijpelijke reacties. Je wilt je aanbod niet weggeven aan je concurrent.
En natuurlijk wil je je klanten nog wat kunnen vertellen als ze er daadwerkelijk voor betalen.
Maar de gedachten die hierboven staan beschreven zijn, ontstaan uit angst. En angst mag nooit leidend zijn bij de keuze iets wel of niet te doen.
Angst zorgt ervoor dat de groei stagneert, dat je stilstaat of zelfs terugvalt.
Belemmerende gedachten houden je tegen van communiceren
Waar zou jij over kunnen communiceren? ‘Maar waar moet ik het dan over hebben? Als ik vijf blogs heb geschreven, ben ik wel door de waardevolle informatie heen. Wat moet ik mijn doelgroep dan nog meer vertellen?’
Het is één van de belemmerende gedachten die jou tegen kunnen houden om informatie te gaan delen.
Maar er is zo veel informatie binnen jouw handbereik. Er zijn zo veel dingen die voor jou logisch zijn, die dat voor je klanten niet zijn.
Er zit een schat aan kennis in je hoofd die je in de loop der jaren hebt opgebouwd door opleidingen, ervaringen en trainingen.
Allemaal informatie waar jouw doelgroep om staat te springen.
Wat voor jou logisch, alledaags en voor de hand liggend is, kan voor een ander abracadabra zijn; iets waar hij nog nooit bij stil heeft gestaan.
Op je website, nieuwsbrief of social media geef je als het ware een voorzetje, je wekt de interesse.
Je voedt deze interesse door regelmatig iets te delen.
Nogmaals, je hoeft hier echt niet alles weg te geven. Maar als de interesse uiteindelijk groot genoeg is, zal er behoefte zijn aan meer: jouw aanbod.
Een programma of een product dat de oplossing kan zijn.
Een aantal voorbeelden van onderwerpen om dieper op in te gaan:
✔ Vertel over een detail van je dienst of product. Bijvoorbeeld, als loopbaancoach voor 45-plussers zou je kunnen vertellen over de betekenis van leeftijd. En je zou twintig motieven kunnen uitwerken waarom het voor een werkgever juist waardevol is om een ouder iemand aan te nemen.
✔ Ga in op bijkomende problemen: praat als je lingerie voor vrouwen met grote borsten verkoopt bijvoorbeeld ook eens over rugklachten of problemen met sporten.
✔ Creëer herkenning met verhalen en ervaringen, die bezoekers emotioneel raken.
✔ Stel je kwetsbaar op, vertel verhalen uit je eigen ervaring.
✔ Inventariseer de meest gestelde vragen en beantwoord ze online.
Verplaats je volledig in je doelgroep
Schrijf voor je ideale klant en deel met hem. Als je alleen maar over je product of dienst vertelt, ben je eigenlijk aan het verkopen. Ga dieper in op het probleem, op achterliggende vragen, op een detail, op de pijn, op een emotie, op bijkomende gevolgen en natuurlijk op de mogelijkheden, de antwoorden en op de oplossing.
Wees enthousiast in je communicatie
Veel bedrijven komen zo saai over in hun uitingen. Jij hebt een geweldig product, een geweldige doelgroep en je houdt van wat je doet! Draag dat uit, laat dat gevoel ook van het scherm, of van het papier afspatten!
Het idee dat je je lezers, je doelgroep iets kunt en mag leren, maakt je vast heel erg blij.
Er is toch ook niets zo leuk als anderen inspireren en ze verder op weg helpen?
Als ik hoor dat ik iemand heb geholpen met een verhaal dat ik heb gedeeld, dan geeft me dat ontzettend veel voldoening. Alleen daar zou ik het al voor doen. Maar ik werk ook met mijn artikelen en nieuwsbrieven naar een specifiek doel.
Bouwen aan vertrouwen
Het is echt niet nodig om alles op internet zetten. Je mag hier best wat voorzichtig in zijn. Vooral in het begin. Wees selectief, maar vertel genoeg om de interesse te wekken, om herkenning te creëren.
Geef tips die makkelijk toe te passen zijn
Splits een lang verhaal op in kortere stukken. Deel je eigen ervaringen of die van anderen. Bedenk van tevoren wat voor doel je hebt met het delen van je informatie, en werk daar bewust naartoe.
Je moet zelf ook vertrouwen krijgen in het delen. Het is een kwestie van proberen. Kijk wat het je brengt. Deel waar jij je goed bij voelt, als het maar van waarde is voor je doelgroep.
Wat gebeurt er als je het niet aandurft om informatie te delen?
Je doelgroep heeft vragen en zal op zoek gaan naar antwoorden.
Maar als jij geen informatie deelt, waar komen ze dan terecht als ze op internet gaan zoeken?
Bij de concurrentie. Bij andere ondernemers die het wel aandurven.
Terwijl jouw aanbod misschien wel beter aansluit op de behoefte van je doelgroep. Het is immers jouw specialisme! Wanneer je echter niets deelt, blijf jij onzichtbaar.
Heb je een grenzeloos verlangen om zichtbaar te worden?
Vraag een vrijblijvend strategiegesprek aan, ik denk graag met je mee!