Voorwaarden van een ideale samenwerking met je ideale klant

Je ideale klant heeft eigenschappen zoals ambitie X, leeftijd Y en werkzaam in branche Z. Maar voldoet je ideale klant ook aan de voorwaarden die jij voor jezelf hebt beschreven? Want zo weet je zeker dat je met plezier aan de slag gaat met of voor je klant. Blijf trouw aan jezelf.

Vorige week heb ik mijzelf een dag heerlijk ondergedompeld…
In een waardevolle sessie met mijn businesscoach.
In plaats van dat ik de vragen aan de ander stel…. werden de vragen aan mij gesteld.
Soms kritische vragen…

​Ook ik heb af en toe behoefte om mezelf op scherp te zetten.
Om in te tunen op mijn ideale klant. 
Mijn aanbod scherper te stellen.
En te schrappen.
Want ook dat is een kunst! Dingen niet meer doen.
En man man, wat geeft dat weer geweldig veel inzicht.
Geloof het of niet … ook weer giga mogelijkheden om te groeien.

Waar ik me ook weer zo bewust van ben geworden is het volgende.
Dat naast de eigenschappen van mijn ideale klant, zij ook nog aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • Betaalt op tijd; 
  • Heeft geen moeite met mijn tarief;
  • Weet mijn aanbod op waarde te schatten;
  • Heeft respect voor mij (en andersom);
  • Is prettig om mee om te gaan;
  • Is te vertrouwen;
  • Heeft groeiambitie!

Hoe zit dat met jouw klanten? Voldoen ze aan jouw criteria? Of willen ze voor een dubbeltje op de eerste rang? Heb je voor jezelf wel eens onderzocht wat daar de reden van is? Ik daag je uit om dat te doen.

​Voldoen je klanten aan deze voorwaarden? Op die manier zul je nog meer plezier in je werk ervaren en is het makkelijker een opdracht op tijd en volledig naar wens op te leveren. 

​​En het leuke is: ideale klanten voelen het andersom meestal ook. Ze vertellen enthousiast aan anderen hoe fijn het is om met je te werken. Ze zijn trots op het resultaat van jullie samenwerking!

Tijd voor reflectie!

  • Sjoukje Bonnema schreef:

    Mooie manier om het zo op te splitsen: kenmerken/eigenschappen van je klant en de voorwaarden waar hij/zij aan moet voldoen maken samen je ideale klant. Dat laatste ook te omschrijven als gedrag van je ideale klant.