We weten allemaal wat een bankrekening is…We storten er geld op om een reserve aan te leggen. Die we van tijd tot tijd kunnen aanspreken. Het voelt prettig en geeft vertrouwen als er genoeg op staat.
Een emotionele bankrekening kennen we denk ik ook wel.
Dat is de mate van vertrouwen die we binnen een relatie kunnen opbouwen. Als jij plust op de emotionele bankrekening van je potentiële klant, zal hij of zij vroeg of laat ingaan op je aanbod. Deze werkwijze heeft mij de afgelopen jaren veel succes opgeleverd.
Ik wil met jullie 6 belangrijke stortingen doornemen.
1. De ander begrijpen
Twee weken geleden heb ik met veel plezier gekeken naar “Boer zoekt vrouw”. Een van de boeren is alleen maar aan het praten. Hij heeft het erover wat hij allemaal belangrijk vindt in een relatie, hij speelt mooie liedjes voor de vrouwen. En stelt zichzelf kwetsbaar op. Een van de vrouwen vroeg de boer op een bepaald moment; “Luister jij wel?” …. En toen was het stil. De boer was zo bezig met zijn eigen ding… dat hij echt niet weet wat de ander bezighoudt.
Advies: zorg dat je de ander oprecht begrijpt. Dat je weet wat hem beweegt. Dat je er als het ware inkruipt. Zonder direct de vertaalslag te maken naar jezelf. Zonder het gesprek weer op jouw verhaal aan te sturen.
2. Op details letten
Details zijn belangrijk. Al lijken het slechts details. Een foutloze website bijvoorbeeld. Taalfouten maken dat een deel van je lezers afhaakt… als er fouten op de site staan…. Dan zal er in de samenwerking ook wel van alles fout gaan.
Maar ook details als…. De manier waarop je een pakketje krijgt thuisgestuurd. Een kaartje voor een verjaardag, etc. Het gaat echt om kleine details die het doen.
3. Woord houden
Is een grote storting. Je woord breken een grote opname.Als je “ja” zegt en vervolgens “nee” doet. Dat is dodelijk.
Check ook eens welke processen er binnen jouw bedrijf al automatisch lopen. Die ervoor zorgen dat je potentiële klant een bepaalde verwachting heeft… die je vervolgens, onbedoeld, niet waarmaakt…
4. Verwachtingen verduidelijken
We doen heel vaak aannames. Dat de ander wel snapt wat je bedoeld. Dat het bijvoorbeeld logisch is dat je een abonnement hebt afgesloten, terwijl jij denkt dat je eenmalig een uitgave doet. Zorg ervoor dat je zo goed mogelijk toelicht wat de bedoeling is. Wat men van jou kan verwachten.
Maar ook in samenwerkingen. Verduidelijk zoveel als mogelijk wat je van elkaar verwacht. Laat geen ruis ontstaan. Ruis heeft een negatief effect op je emotionele bankrekening.
5. Integriteit tonen
Praat nooit over klanten! Want dan kan het zomaar zijn dat jij ook over die ander praat, op het moment dat zij klant bij jou wordt. Ook het negatief praten over concullega’s wordt als zeer negatief ervaren.
Ik herinner mij bij de studiekeuze van mijn dochter een moment dat een directeur van een school vertelde: “Wij werken niet met laptops ….” Dit was een sneer naar de andere school waar dat wel gebeurde….
Ga uit van je eigen kracht. Dat is veel aantrekkelijker.
6. Je oprecht verontschuldigen voor een opname
Stel dat er toch iets gebeurt waar je spijt van hebt. Of niet goed gedaan is…. Zeg dan sorry. Zeg dat het je spijt. Dat het niet had moeten gebeuren. Kwetsbaarheid wordt zeer gewaardeerd.
Een fout is vervelend, het herstellen van een fout kan je soms, onbedoeld, extra stortingen opleveren op je emotionele bankrekening.
Wil je meer weten over hoe je kunt storten op de emotionele bankrekening van je potentiële klant? En er daarmee voor zorgen dat je aantrekkelijk wordt? Mail me gerust!