Ik wil je voorstellen aan twee van mijn klanten. Ik noem ze even Marjolijn en Anne.
Ik heb ze geleerd hun doelgroep heel specifiek te maken en dat is goed gelukt.
We hebben gewerkt aan een duidelijk aanbod, verleidend genoeg voor de ideale klant. En we hebben samen kanalen geanalyseerd hoe die klant te bereiken.
Een verleidend aanbod realiseer je door je te verdiepen in die ideale klant en jezelf in ieder geval de volgende vijf vragen te stellen:
- Wat is het grootste probleem van mijn ideale klant?
- Waar is hij of zij bang voor en waarom?
- Welke bijkomende problemen kunnen of zijn er ontstaan?
- Waar heeft mijn ideale klant nu het meest behoefte aan?
- Hoe zou ik het nog fijner of beter voor hem/haar kunnen maken?
Analyseer het probleem, verdiep je erin en zoek uit waar de meeste pijn ligt. Onderzoek ook de emoties die door dit probleem veroorzaakt worden.
Marjolijn en Anne hebben vervolgens samen maanden gewerkt aan een prachtig product, voor een hele speciale doelgroep. Maanden achter de schermen bezig om te finetunen, optimaliseren en nogmaals veranderen. Ik noem dit een alibi. Een alibi om nog niet de boer op te hoeven met datgene wat je het allerliefst doet.
En op de vraag of zij tevreden zijn over de inhoud van hun product (een training) werd gezegd: ”Het is nog niet perfect……”
Ik bedoel maar …
Werk jij ook heel hard, maar lijkt het nooit af en nooit genoeg?
Ben je bang om fouten te maken, leg je de lat steeds hoger voor jezelf en heb je de neiging alles te willen controleren?
Dan ben je hoogstwaarschijnlijk een perfectionist.
En hoewel je dat in eerste instantie veel lijkt op te leveren, kleven er in de werkelijkheid veel nadelen en (gezondheids)risico’s aan.
Perfectionisten zijn gedoemd om vroeg of laat vast te lopen in hun leven.
Ik herken dit regelmatig bij mijn klanten.
Ze hebben last van stress, faalangst en dwangmatig denken.
Zo super belangrijk om dit bij de kop te pakken!
Doe je dit niet, dan is de kans groot dat je bedrijf een hobby blijft.
Belangrijke tips voor jou als perfectionist:
– Wees niet negatief over jezelf of over anderen. Klinkt super simpel. Is het verre van.
– Neem niets persoonlijk. Het gaat vaak helemaal niet over jou…. dusss.
– Doe geen aannames (NIVEA = Niet Invullen Voor Een Ander).
– Doe altijd je best (een 8 is ook goed genoeg).
Wil je ook zulke stappen maken? Misschien is één van mijn programma’s wel iets voor jou.
Mail me om te onderzoeken of dit voor jou nu passend is.