Een van mijn favoriete onderwerpen in mijn praktijk is je verdienmodel. Ja ja, ik heb ook een blauwe kant. Hoewel, zo blauw is de keuze voor een verdienmodel ook weer niet. Een groot gedeelte gaat over emotie.
Een startende ondernemer kan overtuigd zijn dat zij het nog niet waard is om een bepaald tarief te vragen (belemmerende overtuiging), terwijl een ondernemer die al jaren bezig is op basis van feiten haar verdienmodel bepaald heeft.
Globaal kunnen de volgende factoren een rol spelen bij de keuze van een verdienmodel:
1. Waarden en overtuigingen
2. (Geld)ambitie
3. Tijd
4. Klanten(type)
5. Team
6. Kennis
7. Gezondheidstoestand van de ondernemer en leeftijd
Transactiemodel of goederenverkoop
De klant betaalt per gekocht product. Denk bijvoorbeeld aan detailhandel. Dit is het bekendste en eenvoudigste model.
Uurtje, factuurtje
Je berekent je gewerkte uren door aan de klant. Dit verdienmodel wordt vooral gebruikt door dienstverleners. Inzicht in je vaste en variabele kosten is nodig om het juiste tarief te berekenen.
Gratis-model of freemium
Je levert bijvoorbeeld software of een service aan gebruikers zonder dat zij ervoor betalen. De klanten betalen vervolgens voor een uitgebreidere versie of er wordt geld verdiend door advertentieruimte te verkopen.
Servicemodel
Je verkoopt een product of dienst voor een niet al te hoog bedrag en haalt je omzet voornamelijk uit reparatie, service of onderhoud. Dit model is vooral in trek bij de maakindustrie, IT-bedrijven en de bouw-en installatiebranche. De voordelen zijn een stabiele omzet en duurzame klantrelatie.
Lokaasmodel
Je verkoopt je product voor een relatief lage prijs en verdient vervolgens geld met de verkoop van passende benodigdheden. Bekende voorbeelden zijn koffiezetapparaten, scheermesjes en printers.
Abonnementsmodel
De klant betaalt een vast bedrag en krijgt daarvoor in ruil toegang tot je product of dienst. Je denkt bij het abonnementsmodel al snel aan tijdschriften, streamingsdiensten en sportscholen, maar ook ondergoed en maaltijdboxen lenen zich prima voor dit model. Een groot voordeel van het abonnementsmodel is dat klanten meestal vooruit betalen. Hierdoor weet je voor een bepaalde periode al wat je omzet is.
Advertentiemodel
Je verdient bij dit model niet zozeer aan de verkoop van je product of dienst, maar vooral aan de reclame-inkomsten. Denk aan tijdschriften en websites.
Online platformmodel
Vraag en aanbod vinden elkaar op jouw app of website. Denk aan platforms voor klussen of gebruikte kleding. Geld verdien je door een afgesproken bedrag of percentage dat je ontvangt bij aanmelding of per transactie.
Product as a service
Je verkoopt geen product, maar de diensten en het gebruik ervan. Dit doe je bijvoorbeeld via leasen, statiegeld en delen. Steeds meer producten worden als een dienst aangeboden. Doel is producten, grondstoffen en reststoffen hun waarde laten behouden.
Personalisatie
Je maakt producten op maat en voegt zo een emotionele waarde toe. Denk hierbij aan kleding, brillen en sneakers. Je kunt je onderscheiden van concurrenten in creativiteit, kwaliteit, snelheid en prijs.
User designed model
Klanten stellen zelf hun product samen op je website of ontwerpen zelf, met behulp van jouw software, een product. Bijvoorbeeld fotoboeken of behang.
Consignatie
Je verkoopt je producten via een andere ondernemer. Dit model komt veel voor in de kunsthandel. De kunstwerken blijven jouw eigendom totdat ze verkocht zijn. De galerie krijgt in ruil voor het tentoonstellen van jouw kunstwerken een percentage van de verkoop of een vast bedrag per verkocht product. In de makelaardij heet dit courtage.
Verbruiksmodel
Hoe meer iemand gebruikt, hoe hoger de factuur. Denk bijvoorbeeld aan clouddiensten waar gebruikers afrekenen voor de hoeveelheid opslag die ze denken nodig te hebben.
Productiemodel
Je produceert iets in opdracht van de klant, maatwerk dus. Bijvoorbeeld een machine voor een levensmiddelenfabrikant.
Dropshipping
Je verkoopt producten via een online marktplaats, sociale mediakanaal of je eigen webshop. Je plaatst bestellingen direct door naar de leverancier en laat de goederen rechtstreeks leveren aan de klant. Je hoeft zelf dus geen voorraad te houden en logistiek proces in te richten.
Webshop
Je verkoopt producten via je eigen online winkel. Dit is het bekendste online verdienmodel.
Verhuurmodel
Je biedt producten aan die klanten kunnen huren. Denk aan auto’s, machines of gereedschap. De spullen blijven jouw eigendom, wat betekent dat je hetzelfde product telkens opnieuw kunt aanbieden. Houd hierbij wel rekening met kosten voor onderhoud, verzekeringen en opslag.
Affiliate marketing
Je promoot producten of diensten van andere bedrijven op je website. Komt er een klantcontact of aankoop uit voort? Dan krijg jij een percentage of afgesproken bedrag.
Premium
De gebruiker betaalt eenmalig een bedrag om toegang te krijgen tot je online product. Dit model werkt goed als er veel vraag is en weinig concurrentie. Denk aan veelgebruikte software licenties en populaire games.
Licentiemodel
Je “verhuurt” de eigendomsrechten van je product aan andere bedrijven. Zij mogen met jouw toestemming en tegen betaling bijvoorbeeld mokken en t-shirts bedrukken met jouw beeldmerk.
No cure, no pay
No cure, no pay houdt in dat een ondernemer alleen wordt betaald als hij een taak tot een goed einde heeft gebracht. Er is dus sprake van een resultaatverplichting, geen inspanningsverplichting.
Crowdfunding
Je gaat bij crowdfunding niet traditioneel naar een bank als je geld nodig hebt voor een project of idee, maar de kredietaanvraag verloopt via een online platform waar geïnteresseerden in jou willen investeren.
Netwerkmarketing
Netwerkmarketing ofwel multi-level marketing is een verdienmodel waarbij je percentages verdiend over de wederverkopers “onder” je.
Meer horen over netwerkmarketing?
Op 4 april 2023 gaan we het hebben over verdienmodellen. En we pikken er dan speciaal netwerkmarketing uit. Natuurlijk hebben we het ook over andere mogelijkheden en mag je uiteraard je vraag rondom dit thema inbrengen.