Het is verstandig om ook aan je bedrijf te werken in plaats van alleen maar in je bedrijf. Maar vaak hebben we de tijd daar ‘even’ niet voor. Ik deel graag 4 elementen die je helpen te kijken of je aanbod aansluit bij de wensen van je ideale klant én die je dichter bij je doelen brengen.
Heb je even?
Ik steek mijn hand in eigen boezem. Heel vaak heb ik niet “even”. Mijn agenda zit behoorlijk vol en ik neem nauwelijks tijd om met de benen op tafel te reflecteren.
Alle adviezen van businessgoeroes te spijt.
Ja, ik weet dat het verstandig is om te doen.
Ja, ik weet dat ik veel meer tijd zou moeten nemen om “aan” mijn bedrijf te werken.
Ja, ik ben ook maar een mens.
Bij de voorbereiding van een van mijn trainingen kwam ik een mooi reflectiedocument tegen. En besloot ik om daar zelf maar eens tijd voor te gaan maken.
Het is ontzettend mooi en belangrijk dat je aanbod (je dienst) volledig aansluit bij de wensen van je ideale klant, maar het is ook de bedoeling dat het jou dichter bij je doelen brengt.
Kijk naar alle 4 de elementen:
1. Begin met verschil in de wereld: wordt het leven van je klanten er beter op?
Heeft het een positieve invloed op het leven van anderen of de wereld om hen en jou heen?
2. Draagt je aanbod bij aan jouw onafhankelijkheid?
Past het in het plaatje van jouw ideale werkdag? Wordt je gelukkig van de werkzaamheden die voortvloeien uit jouw aanbod? Zie jij jezelf genieten, groeien en bloeien in wat je doet? Dit is van essentieel belang om het vol te houden, zolang als jij het aan wilt bieden.
Misschien zal het niet elke dag zo voelen. Dat is heel normaal en helemaal niet erg. Soms loop je tegen drempels en angsten aan. Ga ze niet uit de weg, maar overwin ze, maak ze deel van de ervaring. Om te groeien als ondernemer komen er altijd uitdagingen op je pad, dit zijn de momenten waarop je de grootste en belangrijkste stappen zet.
3. Haal jij genoeg voldoening voor jezelf uit je product of dienst?
Ben je er goed in en trots op? Sta je te trappelen om ermee aan de slag te gaan? Kan je hier je creativiteit in kwijt? Geeft het je de mogelijkheden om ook andere dingen te doen die je blij maken?
4. Brengt dit aanbod je bij je financiële doelen?
Dit is voor veel ondernemers een moeilijke stap. Maar het is ook één van de belangrijkste. Als je de behoefte en de oplossing in beeld hebt; je weet wat jij wil gaan doen, mag je het verpakken in een mooi product of dienst. Hier hoort ook een mooie prijs bij. Schaam je daar niet voor, maar wees er trots op! Dit mag jij vragen, er staat immers zoveel waarde tegenover!
Zorg ervoor dat de kosten en opbrengsten in balans zijn. Niet alleen financieel. Je hebt directe en indirecte kosten, maar er gaat ook veel energie en tijd in je werk zitten. Als je een product aanbiedt, heb je waarschijnlijk veel inkoop- en bijkomende kosten. Bij een dienst gaat het vooral om tijd, energie en kennis.
Vergeet niet dat je iets wilt verdienen aan je aanbod. Om een winstgevend bedrijf op te kunnen bouwen, om er van te kunnen leven, moet je niet bang zijn om geld te vragen. Jij verdient het om fijn te kunnen leven. Geld kan je daarbij helpen. Durf er om te vragen en heel belangrijk: durf het te ontvangen!
Fijn om hier weer bewust van te zijn.
Het lijkt me leuk om je inspiratie te horen.
Wil je het met me delen?