De Marketingkalender voor een Overzichtelijk en Zichtbaar 2016.
Heb jij het al gedownload? Heb je het uitgeprint? En ben je er ook al mee aan de slag gegaan?
Vandaag sturen we je 4 praktische tips om je op weg te helpen met het invullen van de kalender.
Tip 1: Maak een keuze uit de vele marketingmogelijkheden
Onderaan elke pagina van de kalender staat een lijst met mogelijke middelen en platforms om je bedrijf online en offline te promoten. Kies er een aantal uit die bij jou, je bedrijf, je product of dienst maar vooral bij je doelgroep passen. Vraag je goed af, en onderzoek dit ook, waar je doelgroep zit.
Is je doelgroep erg actief op Facebook? Dan is Facebook een mooi hulpmiddel.
Wil je vooral lokaal zichtbaar zijn, bij een publiek die geregeld een krant leest maar minder op internet zit? Zorg er dan voor dat er komend jaar een aantal artikelen over jou in de lokale krant gepubliceerd worden of zet een advertentie.
Je hoeft niet in een keer alles te doen. Maak een keuze en bouw het op, zodat het je niet te veel wordt na een paar weken of maanden.
Tip 2: Feestdagen en vakanties
Start met het invullen van de feestdagen en vakanties. Gewoon je agenda erbij pakken en overnemen wat je daar al in hebt staan. Let ook even op de vakanties en feestdagen die voor je doelgroep belangrijk zijn, daar kan natuurlijk verschil in zitten. Op www.tuxx.nl/planning
vindt je onder andere een handig overzicht met alle schoolvakanties en feestdagen voor Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.
Tip 3: Wat heb je al ingepland dit jaar?
Als je toch al in je agenda kijkt, neem dan ook meteen de activiteiten over die je zelf al ingepland hebt voor je bedrijf: alle evenementen, lezingen, workshops, presentaties, trainingen, groepssessies, themadagen, beurzen, productlanceringen, opleveringen en ander belangrijke data voor je bedrijf.
Tip 4: Bijzondere nationale en internationale themadagen
Wereld Braille dag, de landelijke dag tegen pesten, de dag van de stilte, buitenspeeldag, wereld astma dag, complimenten dag of duurzame dinsdag. Zomaar een greep uit de vele nationale en internationale themadagen die we in Nederland kennen. Welke dagen zou jij kunnen gebruiken om op in te springen bij de promotie van jouw product of dienst? Hieronder vindt je 3 websites met een overzicht van deze dagen. Vooral de Issuekalender is een aanrader. Die van 2016 is momenteel nog niet uit, maar dat zal niet lang meer duren. We raden je dus zeker aan deze te downloaden zodra hij online staat.
http://www.issuekalender.nl/ issuekalender/
http://www.fijnedagvan.nl/ home/
https://nl.wikipedia.org/wiki/ Nederlandse_(inter)nationale_ themadagen_en_-weken
Begin het vullen van je kalender met deze 4 stappen. Hiermee heb je in ieder geval al heel wat inspiratie om een goede start te maken.
In ons volgende blog vertellen we je meer over het verzamelen van onderwerpen voor je website, blog, social media of nieuwsbrief.
Mocht je de Marketing Kalender nog niet hebben gedownload dan kan dat natuurlijk alsnog via deze link.
Misschien ken je nog iemand die ook geholpen zou zijn met onze marketingkalender en bijbehorende tips om deze in te vullen? Voel je vrij om het bericht te delen met je omgeving.
Groetjes, Jolanda en Dorine
(Ja, je leest het goed: deze reeks is een initiatief van Dorine en mij. Dorine is gespecialiseerd in online zichtbaarheid…. In januari lees je meer over wat wij samen gaan doen :-))