Vandaag geef ik je tips over elimineren. Moeilijk woord voor weglaten. Ermee kappen. Stoppen. Afscheid nemen. Ook dat gaat je bedrijf redden.
Waarom?
Je hebt als ondernemer verschillende petten op. Bijvoorbeeld coach, maar ook marketeer, boekhouder, verkoper, inkoper en ga zo maar door. Wil je klein blijven en vooral de dingen zelf blijven doen… hou het dan lekker bij het oude.
Heb je de wens om te groeien? Focus dan. Ik wéét dat je het liefst focust op één ding: je eigen vakgebied. Maar dat heeft geen zin als je niet ook focust op het verkopen van je handeltje. Dat kan niemand zo goed als jij, althans, de kérn moet bij jou vandaan komen.
Alle andere zaken hebben minder prioriteit. Echt!
Dus als het enigszins kan: elimineren die hap. En uitbesteden.
Lukt dat echt niet?
Dan wil ik je alsnog een hart onder de riem steken. Zorg dat je in ieder geval het wiel niet opnieuw gaat lopen uitvinden! (NB: dit is alvast een aankondiging dat ik binnenkort met iets nieuws kom voor die ondernemer die het allemaal zelf wil doen maar wel met bewezen strategieën ;). Ben je al nieuwsgierig? … antwoord dan met “ja”… dan hoor jij wellicht tot die gelukkigen die ik alvast een preview ga geven… )
Waar was ik?
Oja.
1. Zorg in ieder geval dat je afleiders en aandacht-slurpers uitbant.
Zoveel als mogelijk.
E-mail, social media, onverwacht bezoek. Zeker als je nu vanuit huis werkt. De kantoordiscipline raakt toch een beetje uit zicht, merk jij dat ook?
In de praktijk zie ik, en zag ik altijd al, dat teveel ondernemers zich bovendien laten leiden door de activiteiten die voortkomen uit de inbox. Dat lijkt heel klantvriendelijk. Je reageert snel en spontaan. Maar krijg je ook echt gedaan wat je in eerste instantie in gedachten had?
Op welke manier kun jij zorgen dat je meer focus aanbrengt binnen je bedrijf?
2. Maak je aanbod overzichtelijk
En dan je aanbod. Te vaak zie ik ondernemers die mega veel diensten aanbieden. Een wirwar aan activiteiten. WAAROM?! Ik zeg er – voor nu – even één ding over. Elimineren. Ook als het gaat om je aanbod. Maak het jezelf en je klant gemakkelijk.
3. Een belangrijke vraag om jezelf te stellen
Punt drie. Een klant vroeg mij vandaag of het slim was om aan te sluiten bij een netwerk. Dan vraag ik altijd; leidt dit jou dichter naar je doel? Is het antwoord daarop: “ nee”? Niet doen dus.
4. Kritisch kijken naar je werkprocessen
Tot slot. Kijk kritisch naar je werkprocessen en automatiseer zoveel mogelijk. Elimineer blaadjes, kladjes, overzichtjes. Zorg voor een duidelijke structuur in je computer, op je bureau en daardoor in je hoofd. Dat werkt een stuk sneller en beter. Waardoor je uiteindelijk ook weer meer ruimte hebt voor die gezelligheid… maar dan wel onder jouw voorwaarden en passend in jouw agenda.
Ik ben benieuwd. Hoe voelt het voor jou om dit zo te lezen?