bromvlieg in toilet veranderde gedrag van mannen

De invloed op ons gedrag: bromvliegeffect

Ik ga je iets vertellen… wat ik alleen heb “van horen zeggen”…
Het gaat namelijk over het bromvlieg effect.

Het bromvlieg effect gaat over invloed op ons gedrag.

Als in:
We hebben er nog 1 op voorraad… dus zorg dat je er snel bij bent.
Maar ook: het merk Mercedes staat goed bekend… en dan zal het wel goed zijn.
(dit beeld is echt het effect van meerdere bromvliegeffecten als merkuitingen, ervaringen en meningen van anderen).
Terwijl je bij Skoda zo je twijfels hebt..
Hierbij gaat het dus over het imago versus een sterkt merk.
Een beetje sneaky misschien, maar het werkt als een malle.
Ook een voorbeeld van het bromvlieg effect is:
Bij je aanbod op je website zetten waar de meeste mensen voor gekozen hebben..
Dan is de kans erg groot dat die nieuwe klant daar ook voor gaat.

En deze dan:
Restaurants die geen euro teken voor de bedragen plaatsen. Dan voelt het toch wat minder pijnlijk om je portemonnee te trekken…

Of ken je dat verhaal van hotels?
Hotels zijn grootverbruikers van energie, water en wasmiddel, niet in de laatste plaats om alle gebruikte handdoeken te wassen en klaar te maken voor de volgende gasten. In 2008 deden gedragswetenschappers een aantal interessante experimenten, waarmee ze erin slaagden om ruim 40% meer mensen hun handdoeken in ieder geval 2 keer te gebruiken.
Hoe ze dat deden? Ze gebruikten de kracht van de sociale norm op het consumentengedrag.

Eerst stond er:
Hang de handdoeken op het rek en zeg daarmee: ik gebruik ze nog een keer.
Leg de handdoeken op de grond en zeg daarmee: ik wil graag nieuwe handdoeken.

De nieuwe tekst werd:
Sluit je aan bij de andere gasten om te helpen het milieu te sparen. Bijna 75% van onze gasten die we vragen deel te nemen door hun handdoeken meer dan eens te gebruiken doen dit. Je kunt je bij hen aansluiten door de handdoeken een tweede keer te gebruiken en het milieu daarmee te besparen…

En die bromvlieg? Wat is dat dan precies? Waar komt die uitdrukking vandaan?

Het gaat over de bromvlieg die vaak gebruikt wordt in de herentoiletten.
Het kleine vliegje maakt dat mannen getriggerd worden om tegen dat vliegje aan te plassen.
Waardoor die vlieg in een wc duizenden euro’s aan schoonmaakkosten bespaart.
Als iets schijnbaar kleins ongemerkt grote invloed heeft op ons gedrag dan heet dat het bromvliegeffect.
En dat gebeurt vaker dan je denkt.

Bedenk maar eens waarom de groente in een supermarkt vooraan in de winkel staat…
Met wat gezonds in je mandje voel je je minder schuldig wanneer je chocola gaat kopen… bijvoorbeeld.

De wetenschap achter de bromvlieg is gedrag.

Wil je zelf aan de slag met het bromvliegeffect?
Lees onder andere meer over de verleiding strategieën van Chialdini. Er gaat een wereld voor je open.

>
Scroll naar boven