Als vriendin ben ik aardiger

Ik heb nog een beetje een knoop in mijn maag. En ik zal je vertellen waarom.
Afgelopen week had ik een coachgesprek met een klant… en vriendin.
Een topper die haar sporen verdiend heeft en al jaren ondernemer is.
Internationaal gewerkt heeft.
En de wens heeft het roer om te gooien.
Naar een andere klant.
Een ander aanbod.
Een ander verdienmodel.

Is dat kiezen voor een gemakkelijke weg? Nee! Zeker niet.
Petje af voor haar.
Inmiddels hebben we al een aantal gesprekken gevoerd.

Alleen…. Soms ben ik dan niet zo leuk voor haar.
Ik zit er dan niet als vriendin.
Maar als businesscoach met een missie. Als je ooit bij mij bent geweest, herken je dat wellicht 😊

Ik zeg dingen als:
“Oke….. als je wilt dat dit slaagt…. Welke stappen moet je dan zetten….
En hoe realistisch is het wat je in je Excel hebt neergezet? Als het gaat om je prognose, je aantallen …”

Want de stappen kunnen nog zo duidelijk zijn… maar is dat garantie voor succes?

  1. Wie ga je helpen?
  2. Wat voor specifiek probleem ga je oplossen?
  3. Hoe ga je dat onderscheidend doen?
  4. Hoe ziet je ideale maand er voor jou uit qua kosten en opbrengsten?
  5. Heb je vier producten ontwikkeld? Je weggever, je product voor leads, je basis (winstgevende) product en een abonnement?
  6. Heb je je pitch op orde?
  7. Staat alles op je site? (je belofte, de uitleg wat je gaat doen, waarom het uniek is, of het duidelijk en helder is, ben je betrouwbaar en waarom, de pijn of verlangen, een call to action…)
  8. Waar zit je publiek en hoe ga je waarde leveren?
  9. Klopt je marketing? … je funnel? (van koud naar warm)

Ondernemen is doen. Uitproberen. Vallen, opstaan. En weer doorgaan.
Alles moet kloppen. In samenspraak met je klant.

Soms denk je dat je je plan compleet hebt en sta jij helemaal klaar om “los” te gaan!
Maar ik adviseer ik je toch om even stil te staan, of te vertragen.
Au.

Ga het eerst maar verkopen. En ga je dienst of product dán finetunen.
Anders geef ik je op een briefje dat je 2x een website gaat maken. Nog binnen een jaar.

Ik adviseer bijvoorbeeld wel om die vier producten te maken… dat wil niet zeggen dat je ze alle vier ook tegelijk laat starten…. Misschien wil je eerst onderzoeken of die producten wel mooi in lijn liggen voor jouw ideale klant.

Daarom ben ik dus soms niet zo aardig, ik weet het. En dat voelt naar een vriendin toe soms heel ongemakkelijk.

Maar… van een businesscoach kun je verwachten dat hij of zij open en eerlijk is. En dat betekent dat iets niet zomaar “leuk!” is.
Van een businesscoach kun je verwachten dat ze aansluit bij jouw ambities.
Het eerste jaar van mijn ondernemerschap had ik geen klanten. En toch vonden veel kennissen en vrienden “leuk” wat ik deed…. Maar waren dat mijn potentiële klanten?

Mijn vriendin is dus wel ook klant geworden. En dan zet ik een andere pet op, ook al vind ik dat ongemakkelijk. Gelukkig gaf ze de dag na deze lastige sessie zelf aan, dat ze er veel aan had gehad. Dat het goed was dat ik zo kritisch was geweest.

Uiteindelijk brengt dat haar weer verder en behoedt het haar ook, voor energie, tijd én geld steken in iets, wat “net-niet-helemaal-precies-goed” is.

Ook benieuwd naar mijn ongezouten mening?
Stuur me dan een e-mail.

>
Scroll naar boven