klant kiest jou

Zo kiest een potentiële klant bewust voor jou

In welke fase potentiële klanten ook zitten, jij kunt ze helpen met jouw product of dienst. Toch? Maar hoe zorg je ervoor dat jouw ideale klant bij jou terechtkomt? Hoe kiest een potentiële klant bewust voor jou?

 

Toen ik vorige week naar Zwolle reed, kwam ik erachter dat mijn benzine bijna op was. Ik werd hier knap nerveus van. Wat als ik stil kwam te staan? Gelukkig zijn er aardig wat pompstations in Nederland en kon ik net op tijd tanken en mijn reis vervolgen.

Als je benzine bijna op is, moet je zo snel mogelijk tanken. Klinkt logisch toch? Zo is het in het echte leven eigenlijk ook. Toch zijn er veel mensen die op hun tenen lopen, maar hun problemen negeren en niet bijtanken. Weet je dat veel van jouw potentiële klanten zich in deze fase bevinden? Ze denken dat stress erbij hoort, vermannen zich als ze opnieuw met buikpijn naar hun werk gaan of bagatelliseren de oneindige strijd met hun puberende kinderen. Terwijl een loopbaan- of opvoedcoach uitkomst zou kunnen bieden. Natuurlijk kun je best nog even doorrijden terwijl je benzinelampje knippert, maar het houdt wel een keer op. Er zijn gelukkig ook potentiële klanten die zich in een andere fase bevinden, klanten die hun problemen onderkennen en zoeken naar een oplossing.

Daarvoor moet je er eerst voor zorgen dat de klant zich bewust wordt van het probleem. Vervolgens moet de klant weten dat er een oplossing is en wat voor product of dienst kan helpen. Het enige wat de klant dan nog niet weet, is dat hij bij jou moet zijn, dat jij de oplossing biedt.

Om zichtbaar te worden voor jouw ideale klant, doorloop je dezelfde stappen met de klant in jouw communicatie. Dus:

1. Maak de potentiële klant bewust van het probleem
2. Zorg ervoor dat de klant weet dat er een oplossing is
3. Maak de klant bewust van (jouw) producten of diensten die aansluiten
4. Zorg dat de klant ontdekt dat jíj de oplossing biedt

Werk je al deze stappen zorgvuldig uit in al jouw communicatie-uitingen (website, social media en nieuwsbrief)? Grote kans dat de potentiële klant aan het einde van de rit heel bewust voor jou kiest.

Ik wens je heel veel succes!